چهارمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی نانو برگزار شد

چهارمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو در روزهای ۲۷ تا ۲۹ آذرماه سال جاری در مرکز تربیت مربی سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور واقع در شهر کرج، برگزار شد.

مراسم افتتاحیه چهارمین دوره آموزشی توانمندسازی پیش‌از‌ظهر روز چهارشنبه، ۲۷ آذرماه، با حضور مدیران و کارشناسان ستاد توسعه فناوری نانو، نمایندگان سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور و مدرسان و شرکت‌کنندگان در چهارمین دوره توانمندسازی سرمایه‌‌های انسانی فناوری نانو برگزار شد. در این مراسم دکتر محمد نمازی، دبیر چهارمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو، ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اهداف و برنامه‌های این دوره، ابراز داشت: «شرکت‌کنندگان در این دوره به دو دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند دسته اول دانشجویانی که موضوع پایان‌نامه خود را انتخاب کرده‌اند و دسته دوم افرادی که هنوز موضوع پایان‌نامه خود را تعریف نکرده‌اند، در این دوره تلاش می‌شود تا با ارائه اطلاعاتی هدفمند هر دو گروه به سمت تجاری‌سازی نتایج تحقیقات سوق پیدا کنند.»

وی با اشاره به تاکید این دوره بر کارگروهی و برنامه‌های جمعی، از اجرای مسابقه سه روزه،‌ بازی کسب‌و‌کار، چندین کارگاه آموزشی و جلسات مشاروه و پرسش‌و‌پاسخ در طول برگزاری دوره خبر داد.

در ادامه این مراسم فرشید برهان‌آزاد، معاون مرکز تربیت مربی سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای، به بیان رویکردها و برنامه‌های این سازمان در راستای مهارت‌افزایی و کمک به ایجاد کسب وکار پرداخت و با اشاره به همکاری‌های شکل گرفته با ستاد نانو در راستای برگزاری این دوره اعلام کرد: « برگزیدگان دوره‌‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو می‌توانند به صورت رایگان در دوره‌های مهارتی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای شرکت کنند.»

دکتر علی‌محمد سلطانی، مدیر کارگروه سیاست‌گذاری و ارزیابی ستاد نانو، سخنران بعدی این مراسم بود که در صحبت‌های خود به معرفی ستاد نانو و جایگاه فناوری نانو در ایران پرداخت. وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته و زیرساخت‌های ایجاد شده در ستاد توسعه فناوری نانو به منظور تسهیل در تجاری‌سازی دستاوردهای این فناوری، گفت: «همه شرکت‌های بزرگی که امروز نام آنها در سطوح بین‌المللی شنیده می‌شود، فعالیت خود را از یک شرکت کوچک آغاز کرده‌اند.» وی تاکید کرد: «با تحصیل علم و فناوری و تلاش در جهت تجاری‌سازی آنها می‌توانیم به اهدافی که در سند چشم‌انداز ستاد نانو داریم جامه عمل بپوشانیم.»

برگزاری کارگاه «اصول ایمنی آزمایشگاه‌ها و مدیریت پسماند خطرناک» با ارائه مهندس دستچین، نخستین کارگاه‌آموزشی این دوره بود و طی آن نکاتی در خصوص مدیریت پسماند آزمایشگاه‌های مراکز پژوهشی ارائه شد.
این دوره آموزشی در بعدازظهر روز نخست با اجرای همزمان سه کارگاه‌ آموزشی با موضوع جستجو و مرور پتنت ادامه پیدا کرد و طی آن آقایان دکتر میرزایی و مهندس علم‌خواه، به ارائه مطالبی پیرامون مالکیت فکری، اهمیت و شیوه‌های ثبت پتنت و روش‌های کارآمد جستجوی پتنت پرداختند.

چهارمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو، در روز پنج‌شنبه با برگزاری کارگاه‌ آموزشی هوش مالی و بازی کسب و کار فعالیت خود را ادامه داد. دکتر مهرابی، تدریس کارگاه‌ آموزشی هوش مالی را عهده‌دار بود. در این کارگاه که در دو نوبت برگزار شد، مباحث گسترده‌ای در خصوص شاخص‌های موفقیت مالی، اولویت‌های مورد توجه سرمایه‌گذاران، روش‌های جذب سرمایه و نکات مورد توجه در کسب درآمد، مطرح شد.
بازی کسب و کار که توسط آقای کریمی به اجرا در آمد از دیگر برنامه‌های آموزشی دوره توانمندسازی بود که با استقبال خوب شرکت‌کنندگان همراه شد. مجری این بازی در ابتدای برنامه تلاش کرد تا با بهره‌گیری از یک کلاف نخ، توجه شرکت‌کنندگان را به مفهوم شبکه انسانی جلب کرده و از این طریق بر این نکته تاکید نماید که کارآفرینان موفق کسانی هستند که با اقدام به ایجاد شبکه‌ای از متخصصان، کسب و کار موفقی را ایجاد و مدیریت می‌نمایند.
کارگاه آموزشی نحوه تدوین طرح تجاری با ارائه دکتر افشاری و مهندس جعفری پایان بخش برنامه‌های روز دوم این دوره بود. در این کارگاه که با حضور تمامی شرکت‌کنندگان برگزار شد، مباحث کلیدی در خصوص اهمیت، کارکرد و نحوه تدوین طرح تجاری مورد بررسی قرار گرفت.

آخرین روز چهارمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو، با اجرای همزمان کارگاه‌ آموزشی «الگوهای موفق و ناموفق ارتباط دانشگاهیان با صنعت در حوزه فناوری نانو» در سه سالن آغاز شد. در این بخش از برنامه، آقایان دکتر افشاری، دکتر ابراهیمی و مهندس جعفری به معرفی و بیان تجربیات نمونه‌های موفق در تجاری‌سازی نتایج پایان‌نامه و طرح‌های تحقیقاتی پرداختند.

چهارمین دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو، عصر روز جمعه ۲۹ آذر ماه  با برگزاری مراسم اختتامیه و تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد. در این مراسم دکتر رضایت، مدیر کارگروه توسعه منابع انسانی ستاد توسعه فناوری نانو، ضمن اشاره به رویکرد ستاد نانو در تشویق دانشجویان به انجام پژوهش‌های کاربردی و حمایت از تجاری‌سازی نتایج پایان‌نامه‌های دانشگاهی، از شرکت‌کنندگان در دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی قدردانی کرد. وی تاکید کرد: «شرکت‌کنندگان در این دوره از ۳۰ دانشگاه کشور بودند که این نشان از گستردگی این فناوری نوظهور در سطح کشور دارد.»

گفتنی است، شرکت‌کنندگان در این دوره علاوه بر حضور در کارگاه‌های آموزشی، با تشکیل گروه‌هایی در طول ۳ روز با یکدیگر به رقابتی جذاب و پرهیجان پرداختند. در این رقابت گروه‌ها با بهره‌گیری از اطلاعات کسب کرده در طول دوره و همچنین با کمک مشاوران خود، ایده تولید یک محصول مبتنی بر فناوری نانو را پرورش داده و به طراحی نام، نشان، شعار تبلیغاتی و تدوین طرح کسب و کار برای آن پرداختند و در پایان دوره با ارائه طرح خود، امتیاز هیئت داوران را اخذ کردند.  
برگزاری فروشگاه کتب و محصولات علمی و آموزشی فناوری نانو با تخفیف ویژه و برپایی نمایشگاه عکس از فعالیت‌های مرتبط با توسعه فناوری نانو در کشور، از برنامه‌های جنبی این سری از مجموعه دوره‌های توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو بود.

لازم به ذکر است، آرشیو مربوط به گزارش لحظه‌به‌لحظه برگزاری این دوره آموزشی در این صفحه قابل مشاهده است. همچنین علاقمندان برای آشنایی بیشتر با دوره توانمندسازی سرمایه‌های انسانی فناوری نانو و آگاهی از شرایط ثبت‌نام می‌توانند به این صفحه مراجعه نمایند.