رونمایی از نانوپوشش ابرآبگریز شفاف

شرکت نلیوم ساینس (Nelum Sciences) موفق به ساخت نانوپوششی با قابلیت ابرآبگریزی شده‌است. مزیت این اسپری به محصولات مشابه، آن است که موجب مات شدن زیرلایه نشده و کاملا شفاف است.

شستن پنجره‌های آسمان‌خراش‌ها در ارتفاع چندصدمتری زمین کاری دشوار و پر هزینه است. انتقال آب به وسط صحرا برای شستن پنل‌های خورشیدی یا آیینه‌های منعکس کننده نور در نیروگاه‌های خورشیدی کاری هزینه‌بر و سخت است. این کارها علاوه‌بر مشکلات، پیامدهای اکولوژیکی هم دارند.
یک شرکت تازه ‌تاسیس که از دانشگاه پنسیلوانیا منشعب شده اخیرا برای حل این چالش، راه‌حلی ارائه کرده است که می‌توان با آن سطوح مختلف را شفاف و تمیز نگه‌ داشت.
نانوپوشش ساخته شده توسط نلیوم ساینس یک پوشش ابرآبگریز بوده که در قالب برنامه تحقیقاتی در مرکز انتقال فناوری دانشگاه پنسیلوانیا ساخته شده‌است. این پوشش که توسط اسپری روی سطح پاشیده می‌شود، حاوی نانوذرات مبتنی بر آب است که پس از اسپری شدن روی یک سطح موجب پدیدار شدن یک لایه بسیار نازک در سطح می‌شود. این لایه نامرئی می‌تواند زاویه تماس مواد روی سطح افزایش دهد.
زاویه تماس به زاویه میان لبه قطره موجود در یک سطح گفته می‌شود. وقتی این زاویه کم باشد قطره می‌تواند به‌صورت نیمکره در آمده و به نوعی سطح را خیس کند. اما با افزایش این زاویه، قطره شباهت زیادی به یک توپ پیدا کرده و حتی می‌تواند روی سطح به حرکت در آید. در این حالت سطح توسط قطره خیس نمی‌شود و قطره به جای جذب شدن به سطح روی آن می‌لغزد.
شو یانگ استاد رشته مهندسی مواد دانشگاه پنسیلوانیا بوده که در سال ۲۰۱۱ با کمک همکاران خود اقدام به تاسیس شرکت نلیوم ساینس کرده است. از آنجایی که در این پوشش از نانوذرات استفاده می‌شود بنابراین نسبت به نور مرئی غیرقابل مشاهده است. ایده اولیه ساخت این نانوپوشش از طبیعت الهام گرفته شده است.
یانگ می‌گوید: برخی گیاهان نظیر نیلوفر آبی و بال پروانه‌ها دارای نوعی زبری نانومقیاس بوده که موجب می‌شود این سطوح کاملا خشک و پاکیزه باقی بماند. به همین دلیل است که نام شرکت نلیوم گذاشته شده که از نام لاتین نلومبو به معنای نیلوفر آبی گرفته شده‌است.
پیش از این، محصولات ضدآب مختلفی به بازار عرضه شده بود که خواص ابرآبگریزی داشتند اما مشکل همه آنها این بود که بعد از اعمال روی سطح موجب مات شدن سطح می‌شدند؛ بنابراین برای سطوحی که نیاز به جلا دارند این اسپری‌ها چندان مناسب نیستند. همچنین نمی‌توان آنها را روی عینک‌ها، لنزها، پنجره‌ها و پنل‌های خورشیدی استفاده کرد.