تبدیل گرافیت به گرافن، سود بیشتر و اشتغال‌زایی

استرالیا دارای منابع گرافیتی با ارزشی است. این کشور درصدد تبدیل این ماده به گرافن است تا بتواند سود بیشتری به دست آورده و فرصت‌های شغلی جدیدی ایجاد کند. هر تن گرافیت ۲۰۰۰ دلار قیمت دارد در حالی که هر تن گرافن یک میلیون دلار ارزش دارد.

صنایع استرالیا به نقطه‌ای رسیده‌اند که لازم است تغییراتی را در سیستم تولید خود ایجاد کنند. با قدیمی شدن برخی صنایع، صنایع تولیدی استرالیا با چالشی جدید روبرو شده‌اند؛ آنها باید بتوانند هزینه تولید خود را کاهش داده و ارزش افزوده بیشتری روی محصولات خود ایجاد کنند.
تحقیق و توسعه یکی از ابزارهای لازم برای این دگردیسی است. همچنین باید از مزایای موجود در کشور استرالیا استفاده کرد موادمعدنی و منابع انرژی موجود در استرالیا می‌تواند برای مزیت‌سازی صنایع استفاده شوند. یکی از ترکیباتی که می‌تواند به استرالیا کمک کند، گرافن است.
پتانسیل این ماده بسیار بالا است به طوری که اتحادیه اروپا اخیرا سرمایه‌گذاری ۱٫۳۵ میلیون یورویی برای تحقیقات در این حوزه انجام داده است به طوری که در مدت ۱۰ سال باید گرافن از آزمایشگاه به محصولات تجاری تبدیل شود.
بزرگترین چالش در مسیر استفاده از گرافن، تولید انبوه و ارزان قیمت این ماده است. اولین بار گرافن از لایه‌برداری گرافیت با استفاده از چسب انجام شد این کار منجر به دریافت جایزه نوبل برای دو دانشمند بریتانیایی شد، برای تولید انبوه و استفاده صنعتی از گرافن، تولید با روش لایه‌برداری به‌وسیله چسب مناسب نیست. روش دیگر، لایه‌برداری شیمیایی از گرافیت است که این امر می‌تواند منجر به تولید اکسید گرافن نیز شود. به هر حال گرافیت منبع مناسبی برای تولید گرافن محسوب می‌شود.
در سال ۲۰۱۲، چین، هند و برزیل بزرگترین تولیدکنندگان گرافیت جهان بوده‌اند، در استرالیا نیز از سال ۱۹۱۰ استخراج گرافیت از معادن آغاز شده‌است اما طی ۱۸ ماه گذشته منابع غنی گرافیت جدیدی در استرالیا کشف شده‌است.
یکی از معادن قدیمی گرافیت استرالیا از سال ۲۰۱۴ دوباره مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت. این کار موجب اشتغال افراد زیادی در منطقه پنینسولار خواهد شد؛ همچنین گرافیت تولید شده می‌تواند در حوزه‌های مختلف نظیر تولید باتری، روان‌ساز و لنت ترمز مورد استفاده قرار گیرد با این کار ارزش افزوده محصول استخراج شده افزایش می‌یابد و فرصت‌های شغلی جدیدی نیز ایجاد می‌شود.
استرالیا با داشتن گرافیت با کیفیت بالا می‌تواند این ماده را به ماده‌ای با ارزش‌تر تبدیل کند، چیزی که در حال حاضر استرالیا به آن نیاز دارد فناوری و مهارت این تبدیل است. در‌صورت تحقق این برنامه، استرالیا می‌تواند سود بسیاری به دست آورد برای مثال گرافیتی که در حال حاضر به قیمت ۲۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد می‌تواند به گرافن تبدیل شده و یک میلیون دلار برای هر تن به فروش برسد.