ساخت و تجاری‌سازی دستگاه لیتوگرافی نانوچاپ

یک شرکت آلمانی با همکاری موسسه سنگاپوری آاستار موفق به ساخت دستگاه لیتوگرافی نانوچاپ شده‌است. این دستگاه برای الگودهی میکرو و نانومقیاس مناسب بوده و از آن می‌توان برای تولید انبوه فیلم‌ها استفاده کرد.

پلاستیک الکترونیکز (PLASTIC ELECTRONICS) یک شرکت تولیدکننده ادوات اتصا‌ل‌دهنده ویفرها و تجهیزات لیتوگرافی برای ساخت MEMS و همچنین ادوات مربوط به فناوری‌نانو است. این شرکت آلمانی که در شهر درسدن واقع است محصول جدید خود موسوم به EVG®۵۷۰R2R را که یک دستگاه لیتوگرافی نانوچاپ بوده را به بازار عرضه کرده است. ساخت این دستگاه با همکاری موسسه آاستار سنگاپور انجام شده‌است. EVG®۵۷۰R2R می‌تواند فیلم‌های حاوی نانو و میکروساختارها را برای استفاده در حوزه‌های مختلف به‌صورت انبوه تولید کند. فیلم‌های تولید شده توسط این دستگاه می‌تواند در صنایعی نظیر میکروسیالات، الکترونیک و فتوولتائیک مورد استفاده قرار گیرد. این اولین دستگاهی است که در آاستار نصب می‌شود تا برای الگودهی نانوچاپ در مقیاس انبوه استفاده شود.
فناوری نانوچاپ رول به رول، روش بسیار جذابی برای تولیدکنندگان الگوهای میکرو و نانوساختار است؛ دلیل این امر، داشتن هزینه کم تولید با این روش و همچنین تولید انبوه محصولات است. الگودهی گرمایی یکی از روش‌های زیرشاخه الگودهی رول به رول است، این روش برای ادوات مورد استفاده در پزشکی و زیست‌شناسی بسیار ایده‌ال بوده به طوری که می‌توان با هزینه کم محصولاتی انعطاف‌پذیر با حجم انبوه تولید کرد. آاستار تجربه طولانی در بخش الگودهی گرمایی دارد که در این همکاری مشترک تجارب خود را با شرکت پلاستیک الکترونیکز به اشتراک گذاشته است که در نهایت EVG570R2R متولد می‌شود. این دستگاه جدید می‌تواند در دما و فشار مناسب، الگودهی میکرو و نانومقیاس انجام دهد.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820
یک نمونه دستگاه EVG®۵۷۰R2R.

اندی هورتزی سام از مدیران مرکز IMRE آاستار می‌گوید: لیتوگرافی نانوچاپ رول به رول کاربردهای متعددی در صنایع دارد اما یک راهبرد جامع نیست ما در این پروژه موفق به ارائه ایده‌های خلاقانه برای توسعه و تجاری‌سازی این روش شدیم.
پاول لیندر از مدیران شرکت پلاستیک الکترونیکز می‌گوید: این دستگاه قابلیت استفاده در حوزه‌های مختلف نظیر ساخت دستگاه‌های تشخیص طبی را داراست. ما از همکاری با IMRE برای توسعه و تجاری‌سازی این دستگاه خرسندیم.
درباره IMRE IMRE (موسسه تحقیقات و مهندسی مواد) بخشی از موسسه آاستار است که روی طراحی، ساخت، الگودهی و سنتز مواد کار می‌کند. تجهیزات متعددی برای تحقیق در حوزه‌های فتوولتائیک، پیل خورشیدی آلی، الکترونیک چاپی، کاتالیست‌ها و میکرو سیالات در این موسسه وجود دارد.