خطاهای رویکرد ملی آمریکا در تولید فناوری‌نانو

اداره دولتی پاسخ‌گویی ایالات متحده آمریکا در گزارش جدید خود با عنوان «تولید نانو: ضرورت و الزامات آن برای رقابت‌پذیری، محیط زیست و سلامت انسانی ایالات متحده آمریکا»، خطاهای رویکرد این کشور در بسیاری از عرصه‌های فناوری‌نانو را ارائه کرده است.

اداره دولتی پاسخ‌گویی ایالات متحده آمریکا در گزارش جدید خود با عنوان «تولید نانو: ضرورت و الزامات آن برای رقابت‌پذیری، محیط زیست و سلامت انسانی ایالات متحده آمریکا»،  که در زمینه تولید فناوری‌نانو (یا تولید نانو) منتشر شده است، خطاهای رویکرد این کشور در بسیاری از عرصه‌های فناوری‌نانو را ارائه کرده است.

در نشست ماه جولای سال ۲۰۱۳، شرکت‌کنندگانی از صنعت، دولت و دانشگاه، آینده تولید فناوری‌نانو؛ سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه فناوری‌نانو و چالش‌های رقابت‌پذیری آمریکا، راهکارهای ارتقای رقابت‌پذیری آمریکا؛ و ملاحظات مربوط به ایمنی، سلامت و زیست‌محیطی این حوزه را بحث و بررسی نمودند.

شرکت‌کنندگان در این نشست، نانو تولید را به عنوان یکی از روندهای کلان آینده که اثرات آن بر اقتصاد و جامعه به طور بالقوه فراتر از انقلاب‌ فناوری اطلاعات خواهد بود، بحث و بررسی کردند. آنها پیش‌بینی نمودند که پیشرفت‌های علمی بیشتر، منجر به پیشرفت‌های مهندسی جدید، حرکت به سمت بخش تولید، و رقابت بین‌المللی بیشتر خواهد شد.

اطلاعات کم در زمینه سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی، انجام مقایسه در حوزه فناوری‌نانو را دشوار نموده است. شرکت‌کنندگان، چالش‌های رقابت‌پذیری آمریکا در زمینه نانو تولید را به شرح ذیل شناسایی نمودند: همکاری نامناسب و پیشگامی کم‌رنگ این کشور در زمینه تدوین استانداردهای بین‌المللی، فقدان چشم‌انداز ملی در زمینه قابلیت‌های تولید نانو در آمریکا؛ سرمایه‌گذاری‌های بالقوه و اقدامات تهاجمی کشورهای رقیب؛ و شکاف‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی در ایالات متحده آمریکا که ممکن است تلاش‌های ابداعانه این کشور را برای تجاری‌سازی فناوری‌نانو با مانع مواجه سازد.

شرکت‌کنندگان سه رویکرد زیر  را به عنوان راهکارهای جایگزین برای بررسی این چالش‌ها ارائه نمودند. ۱) تقویت نوآوری آمریکا با به روز کردن برنامه‌ها و سیاست‌های کنونی مربوط به نوآوری، ۲) ارتقای نوآوری آمریکا در تولید از طریق مشارکت بخش خصوصی و عمومی، و ۳) طراحی و تدوین راهبردی برای دست یافتن به یک چشم‌انداز کلی برای تولید نانو در آمریکا.
متن کامل این گزارش به طور رایگان از طریق نشانی قابل دریافت است.