افزایش تعداد پتنت‌های فناوری‌نانو در حوزه‌های انرژی و کربن

در سال ۲۰۱۳ میلادی تعداد کل پتنت‌های منتشر شده در حوزه فناوری‌نانو، ۵ درصد افزایش یافته و تعداد آنها در مقایسه با سال ۲۰۰۳ میلادی، بیش از سه برابر شده‌ است.

گروه فناوری‌نانوی مک درموت ویل و اِمری در سال‌های گذشته، روندهای پتنت‌های فناوری‌نانو را  به عنوان ابزاری برای شناسایی روندهای تحقیقات، مشخص کردن پیشگامان صنعتی و تشریح اهمیت ایالات متحده آمریکا در این انقلاب فناوری، بررسی کرده‌اند. مک درموت ویل و اِمری، گزارش ویژه خود با عنوان «بررسی پتنت‌های فناوری‌نانو ۲۰۱۳: کاربردهای انرژی و کربن گرافیتی مبتنی بر فناوری‌نانو در حال افزایش است»، منتشر کرده و  در قالب آن بر روندهای حوزه انرژی، تمرکز ویژه‌ای داشته‌اند.

در سال ۲۰۱۳ میلادی روندهای مشاهده شده در پتنت‌های فناوری‌نانو، دربرگیرنده موارد مهم ذیل بوده است:
•    در سال ۲۰۱۳ میلادی تعداد کل پتنت‌های منتشر شده در حوزه فناوری‌نانو، ۵ درصد افزایش یافته و تعداد آنها در مقایسه با سال ۲۰۰۳ میلادی، بیش از سه برابر شده‌ است.
•    تعداد پتنت‌های ایالات متحده آمریکا  در حوزه فناوری‌نانو در سال ۲۰۱۳ میلادی بیش از ۶ هزار پتنت بوده است که این رقم در مقایسه با سال ۲۰۱۲ حدود ۱۷ درصد افزایش داشته است.
•    حدود ۵۴ درصد پتنت‌های منتشر شده فناوری‌نانو در سال ۲۰۱۳ متعلق به شرکت‌ها و سازمان‌های آمریکایی بوده و کشورهای کره جنوبی با ۸٫۳ درصد، ژاپن ۸ درصد و آلمان با ۵٫۸ درصد در رتبه‌های بعدی بوده‌اند.
•    در سال ۲۰۱۳، بخش رایانه و الکترونیک بیشترین تعداد پتنت‌های فناوری‌نانو را به خود اختصاص داده بودند.
•    تعداد پتنت‌های فناوری‌نانو در حوزه انرژی در سال ۲۰۱۳ حدود ۸ درصد افزایش یافته است.
همچنین تیم مک درموت، روندهای نوآوری در بخش کربن‌های گرافیتی مبتنی بر فناوری‌نانو را نیز به طور کامل تجزیه و تحلیل کرده‌اند.  
•    در حالی که در سال ۲۰۱۳ میلادی، ۵۰ درصد پتنت‌های مبتنی بر فناوری‌نانو در بخش کربن گرافیتی به شرکت‌ها و سازمان‌های آمریکایی تعلق داشته است، سهم بازار کشورهای آسیای شرقی حدود ۳۷ درصد بوده است.
•    ابداعات مبتنی بر فناوری‌نانوی کربن گرافیتی در بخش انرژی،  سریع‌ترین رشد را داشته است.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی مراجعه نمایند.