فناوری‌نانو برای جلوگیری از بلایا و توسعه همکاری‌ها

طی سالیان گذشته فرصت‌های چندکاربردی فناوری‌نانو به طور چشمگیری مورد توجه بخش‌هایی نظیر بهبود کارایی، حفظ منابع و مکانیزم‌های تولید پایدارتر، قرار گرفته است.

به خاطر نقش منحصر به فرد فناوری‌نانو به عنوان یک فناوری میان بخشی، تعداد کاربردهای آن به سرعت در حال افزایش است. طی سالیان گذشته، فرصت‌های چندکاربردی فناوری‌نانو به طور چشمگیری مورد توجه بخش‌هایی نظیر بهبود کارایی، حفظ منابع و مکانیزم‌های تولید پایدارتر قرار گرفته است.

در حال حاضر تعدادی از راهکارهای ابداعی و بهبود یافته فناوری‌نانو در حوزه‌های جلوگیری از بلایا و توسعه همکاری‌ها وارد بازار شده‌اند. فناوری‌نانو نقش مهمی در تضمین توسعه فناوری‌هایی نظیر سیستم‌های اطلاعات بی‌سیم و حسگرها داشته است. این پیشرفت‌ها عمدتا ناشی از فشارهای امنیتی و واحدهای امدادی در حوزه مقابله با بلایا بوده است.

این گزارش ۸۴ صفحه‌ای، نمایندگان صنایع و شرکت‌های فعال در این عرصه را بررسی کرده است. سند مذکور، ۵ رشته فناوری‌نانو که با حوزه جلوگیری از بلایا و توسعه همکاری ها ارتباط دارند را شناسایی کرده است.
۱٫    سطوح هوشمند
۲٫    توسعه پایدار
۳٫    هوشمندی فرایندهای بهبود یافته
۴٫    مواد نانو ساختار جدید
۵٫    گوشی‌های تلفن همراه جدید

ساختار فصل‌های مختلف این سند به صورت زیر است:
•    معرفی برخی از واقعیات اساسی در زمینه حوزه‌های کاربردی ویژه از دیدگاه مصرف کنندگان.
•    چالش‌های مربوط به این حوزه کاربردی.
•    راهکارهای مبتنی بر فناوری‌نانو که در راستای رفع این چالش‌ها توسعه یافته‌اند.

این گزارش توسط وزارت اقتصاد، حمل و نقل، توسعه منطقه‌ای و شهری ایالت هسن  در کشور آلمان تهیه و تدوین شده است. متن کامل این گزارش به طور رایگان از طریق نشانی http://www.nanowerk.com/spotlight/spotid=33853.php
 قابل دریافت است.