چشم‌انداز نانولوله‌های کربنی و گرافن در کشور چین

کشور چین با اتکا بر سیاست‌های گسترده دولت، تامین مالی، و تحقیقات دانشگاهی برتر در سطح دنیا، در زمینه فعالیت‌های ثبت پتنت و مقالات نانولوله‌های کربنی (CNT) و گرافن، پیشگامی جهانی را کسب کرده است.

کشور چین با اتکا بر سیاست‌های گسترده دولت، تامین مالی، و تحقیقات دانشگاهی برتر در سطح دنیا، در زمینه فعالیت‌های ثبت پتنت و مقالات نانولوله‌های کربنی (CNT) و گرافن، پیشگامی جهانی را کسب کرده است.
براساس گزارش جدید شرکت لوکس ریسرچ (Lux Research)، کشور چین در زمینه تولید CNT، از نظر تجاری با شرکای بین‌المللی خود هم سطح بوده، اما در زمینه عرضه گرافن از رقابت جهانی عقب افتاده است.
ارزش بازار داخلی کشور چین در حوزه گرافن و نانولوله‌های کربنی به خاطر رشد بازار باتری Li-ion و کاربردهای جدیدتری نظیر پوشش‌ها، به ترتیب به ۲۲٫۴ و ۴۸٫۴ میلیون دلار رسیده است. هرچند که افزایش تولید شرکت‌های چینی، باعث وخیم‌تر شدن عرضه بیش از حد در سطح دنیا خواهد شد و این امر در نهایت بر قیمت‌های جهانی و حاشیه‌های سود تاثیر خواهد داشت.
به گفته زون ما، از تحلیل‌گران شرکت لوکس ریسرچ و از نویسندگان گزارش جدید، «در یازدهمین برنامه ۵ ساله این کشور در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰، تامین مالی حوزه فناوری‌نانو سه برابر شده و به ۵ میلیارد یوان افزایش یافته است».
یافته‌های تحلیل لوکس ریسرچ از نقش‌آفرینان کشور چین در بازار گرافن و نانولوله‌های کربنی عبارت است از:
• شرکت‌های CNano و Timesnano، نقش‌آفرینان اصلی حوزه CNT هستند. از نظر مزیت‌های هزینه‌ای و در اختیار داشتن شبکه‌ مشتریان خوب و حمایت‌های مالی دائمی، این دو شرکت می‌توانند به افزایش سهم و ظرفیت جهانی کشور چین از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد کمک نمایند.
• عرضه‌کنندگان گرافن در کشور چین هنوز از نظر فناوری عقب‌ هستند. در ماه نوامبر سال جاری میلادی، ظرفیت جهانی کشور چین در زمینه عرضه پلاکت‌های نانوی گرافن، از کشورهای آمریکای شمالی بیشتر شده است.
چین در زمینه تعداد پتنت‌های پلاکت‌های نانوی گرافن پیشگام است. سازمان‌های تحقیقاتی چین، بخش عمده پتنت‌های حوزه گرافن و CNT را در اختیار دارند. تعداد پتنت‌ها و مقالات چین در حوزه گرافن، از ایالات متحده آمریکا بیشتر است. همچنین این کشور از نظر تعداد مقالات CNTدر دنیا پیشگام بوده و از نظر تعداد پتنت‌ها نیز در جایگاه دوم قرار دارد.