سرمایه‌گذاری آلمان و چین برای توسعه شرکت‌های مبتنی بر فناوری‌ نانو

یک شرکت آلمانی موفق به انعقاد قرارداد همکاری با دولت چین شده‌است. هدف از این همکاری مشترک، سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های دارای فناوری بالا، به ویژه فناوری‌نانو، است. آلمان از این طریق به دنبال دست یابی به بازار بزرگ مصرف چین است.

شرکت نانواستار (Nanostart AG) یک شرکت سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری‌نانو است. این شرکت آلمانی اخیرا سرمایه‌گذاری مشترکی را از طریق یکی از شرکت‌های اقماری خود موسوم به Nanostart Asia Pte. Ltd روی شرکت چینی وستبریج اسست منیجمنت (Westbridge Asset Management) انجام داده است.
در ماه‌های آینده، اسست منیجمنت با استفاده از این سرمایه‌گذاری فعالیت جدید خود را آغاز می‌کند که در این میان اسست منجمنت از حمایت‌های دولتی چین نیز استفاده خواهد کرد. سرمایه‌گذاری اولیه چند صد میلیون یورو تخمین زده می‌شود.
بخش اعظم این سرمایه‌گذاری، در آلمان انجام خواهد شد و باقی آن در کشور چین خواهد بود. سود حاصل از این سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی با فناوری بالا و به طور ویژه شرکت‌های فعال در حوزه فناوری‌نانو صرف خواهد شد. البته این بدان معنا نیست که شرکت‌هایی که ارتباطی با فناوری‌نانو ندارند از این سرمایه‌گذاری بی‌بهره خواهند بود. هدف از این سرمایه‌گذاری بسترسازی برای شرکت‌های آلمانی به‌منظور وارد شدن به بازار چین است. درصورت شکل گرفتن چنین همکاری و سرمایه‌گذاری مشترکی، چینی‌ها می‌توانند از فناوری و توانمندی شرکت‌های چینی بهره‌مند شده و با کمک فناوری آلمانی‌ها قادر به تولید محصولات جدیدی خواهند شد؛ این محصولات می‌تواند وارد یکی از بزرگترین بازارهای پویای جهان، یعنی چین، شود.
طرف آلمانی این قرارداد دارای سابقه‌ای در این حوزه بوده و پیش از این، چندین سرمایه‌گذاری مشترک با دولت چین داشته است.
اولین سرمایه‌گذاری در ایالت جیانگو انجام می‌شود که در آن شرکت نوپای اسست منیجمنت با دولت محلی این ایالت همکاری مشترک نزدیکی را آغاز خواهد کرد. ایالت جیانگو با جمعیت ۸۰ میلیون نفری، یکی از سریع‌ترین رشد‌های اقتصادی در چین را دارد. این ایالت بالاترین تولید ناخالص ملی را در میان ایالت‌های چین دارد، به طوری که در سال گذشته، تولید ناخالصی برابر با یک میلیارد یورو داشته است که این رقم نصف تمام تولید ناخالص کشور هند است.
مارکو بکمن از مدیران شرکت نانواستار می‌گوید: «این سرمایه‌گذاری مشترک، ماحصل ۲ سال کار طاقت‌فرسا با طرف چینی بود که در نهایت تبدیل به یکی از رویدادهای راهبردی مهم در تاریخ شرکت نانواستار شد و تاکنون با اعتماد متقابل میان دو طرف انجام شده‌است.