همکاری مشترک برای تولید فیلم رسانا و شفاف با نانوذرات نقره

همکاری دو شرکت سیما نانوتک و گروه صنعتی آمدولا منجر به تولید محصولی جدید شده است که می‌تواند جایگزین اکسید تیتانیوم قلع در صفحات لمسی شود. این گروه موفق به ساخت لایه رسانای شفاف از نانوذرات نقره شده است.

شرکت سیما نانوتک (Cima NanoTech) یکی از شرکت‌های تولیدکننده نانومواد در جهان است. این شرکت به تازگی اعلام کرده است که اولین ماژول ۴۲ اینچی عاری از اکسید قلع تیتانیوم را به بازار عرضه کرده است. این محصول برای تولید نمایشگرهای لمسی مناسب است.
این محصول با همکاری گروه آمدولا، یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه‌ی ماژول‌های تماسی، ساخته شده است. SANTE® FS200 فیلم لمسی، مبتنی بر نانوذرات نقره بوده که نرخ اسکن آن ۱۵۰ هرتز است. با چنین نرخ اسکنی می‌توان گفت که این فیلم جدید می‌تواند سرعت نمایشگرهای لمسی را به شدت افزایش دهد. برخلاف همتایان مادون قرمز و نوری خود، این ماژول دچار گودی نمی‌شود و همچنین وجود نانوذرات در آن موجب جلوگیری از بروز مشکل موری (Moire) می‌شود؛ موری چالشی است که در فناوری ساخت مش‌های فلزی دیده می‌شود. با این تفاصیل، نمایشگرهای ساخته شده از این فیلم، کیفیت بالاتری دارند.
جان برود مدیرعامل شرکت سیما نانوتک می‌گوید: «هدف ما این است که به مشتریان خود محصولی با عملکرد بالا و قیمت قابل رقابت ارائه کنیم. همکاری با آمدولا به ما اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد. انتظار می‌رود که این محصول جدید تا سه ماهه‌ی چهارم ۲۰۱۴ وارد بازار شود.»
SANTE® FS200 یک لایه نازک است که با استفاده از فرآیند پوشش‌دهی رول به رول تـَر، بدست می‌آید. کارایی بالای این فرآیند موجب شده تا هزینه این فناوری کاهش یابد. سیما نانوتک قابلیت تولید انبوه فیلم‌ها تماسی را در مقیاس‌های بالاتر از ۴۲ اینج داراست.
وانس ژانگ از مدیران گروه آمدولا می‌گوید: «این یک ماژول ۴۲ اینچ با کارایی بالا است که با همکاری سیما نانوتک به دنبال تجاری‌سازی آن هستیم. در حال حاضر ما در حال کار روی تولید نمونه ۵۵ اینچی این محصول هستیم.»
در این محصول از نانوذرات رسانای نقره استفاده شده که با استفاده از خودآرایی، تشکیل شبکه‌ای مش مانند داده‌اند. این فیلم شفاف و رسانا برای ساخت صفحات لمسی بزرگ بسیار مناسب است.