اسفنج حاوی نانوالیاف سلولزی برای جذب نفت از سطح دریا

محققان فرانسوی موفق به ساخت اسفنجی شدند که می‌تواند نفت نشت یافته به دریا را از سطح دریا جمع‌آوری کند. این اسفنج با استفاده از نانوالیاف سلولزی ساخته شده‌است.

کشورهای صنعتی بزرگترین مصرف کننده‌ی نفت خام در جهان هستند. حمل و نقل به این کشورها با استفاده از نفتکش‌ها و یا با کمک لوله‌های انتقال نفت انجام می‌گیرد.. این روش‌های انتقال نفت خام ممکن است باعث نشت نفت به دریا شود. زیست‌سازگارترین روش برای تمیز کردن نفت از سطح دریا، جذب آن است. پژوهشگران دانشگاه بوروکس روش جدیدی برای جذب نفت از سطح دریا ارائه کردند به‌طوری که می‌توان ماده‌ی جاذب را نیز به سادگی از دریا زدود. این گروه تحقیقاتی اسفنج نانوسلولزی ساختند که دارای گروه‌های عاملی سیلانی است.
آزمایش‌های انجام شده روی این اسفنج نشان می‌دهد که این ماده قادر به جذب روغن‌ معدنی یا روغن موتور تا ۵۰ برابر وزن خود است. این جاذب پس از جذب روغن متورم شده و می‌توان با استفاده از یک چنگک آن را از آب بیرون کشید. قدم بعدی در این پروژه آن است که ابعاد این جاذب را به شکلی تغییر داد که بتوان در مقیاس‌های بزرگ، مشابه آنچه که در فجایع زیست‌محیطی اتفاق می‌افتد، از آن استفاده کرد. این گروه برای وارد شدن به این مرحله از تحقیقات، به دنبال یک شریک صنعتی هستند.
سلولزهای نانوفیبریلی، مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی اسفنج‌ها هستند که از ترکیبات دارای سلولز نظیر پالپ چوب‌ها که یک محصول جانبی در صنعت کشاورزی است، به‌دست می‌آید. با افزودن آب به این پالپ‌ و اعمال فشار روی آن و در نهایت خروج محلول از یک سوزن باریک با فشار بسیار بالا می‌توان این نوع اسفنج را تولید کرد. محصول خروجی از این سوزن یک ژل حاوی نانوفیبرهای سلولزی متصل به هم است. زمانی که مولکول‌های آب موجود در این ساختار با مولکول‌های هوا جایگزین شود، اسفنج سلولزی به‌دست می‌آید که قادر به جذب آب و نفت است.
این ماده‌ی دست‌نخورده، می‌تواند آب را جذب کند اما برای جمع‌آوری نفت سطح دریا چندان مناسب نیست. این گروه تحقیقاتی موفق به اصلاح خواص شیمیایی نانوسلولز موجود در این ترکیب شدند. برای این کار مولکول‌های آلکوکسی‌سیلان به ژل اضافه شد و سپس ژل وارد مرحله خشک شدن می‌شود. با این کار اسفنج خاصیت آبدوستی خود را از دست می‌دهد و در نتیجه می‌تواند به راحتی مولکول‌های نفت را جذب کند.