تولید فیلم‌های رنگی غیرسمی از نانوبلورهای سلولزی

پژوهشگران دانشگاه کمبریج با استفاده از نانوبلورهای سلولزی موفق به ساخت فیلم‌های رنگی شدند. این فیلم‌ها فاقد رنگ‌دانه بوده و سمی نیستند بنابراین می‌توان از آن‌ها در صنایع غذایی و آرایشی استفاده کرد.

طبیعت بهترین منبع الهام برای هنرمندان، پژوهشگران و حتی صنعتگران است. ما می‌توانیم با استفاده از مواد ارزان، فراوان و زیست‌سازگار طبیعت، به تولید مواد جدیدی دست بزنیم که بتوان بدون آسیب به محیط زیست آن‌ها را به کار برد. فیلم‌های درخشان رنگی از جنس سلولز می‌تواند به عنوان پیگمنت برای مصارف نساجی و سیستم‌های امنیتی استفاده شود. این فیلم‌ها ساختاری مشابه با رنگ‌دانه‌های طبیعی دارند با این تفاوت که رنگ آن‌ها ماندگاری طولانی‌تری داشته و بعد از گذشت یک قرن نیز دچار زوال نمی‌شود.
برخی از مواد رنگی و درخشان موجود در طبیعت نظیر بال طاووس و پَر پروانه‌ها فاقد پیگمنت است و تنها به دلیل وجود ساختارهای ویژه‌ای در سطح آن‌ها می‌تواند درخشان باشد.
پژوهشگران دانشگاه کمبریج موفق به ایجاد ساختاری مشابه با این ساختارهای طبیعی در آزمایشگاه شدند. این فیلم‌ها می‌توانند برای استفاده در منسوجات یا محصولات امنیتی استفاده به کار روند.
در گیاهانی نظیر Pollia condensata تابش‌ها و رنگ‌ها در نتیجه‌ی وجود الیاف سلولزی است که به صورت ساختاری فنری شکل روی سطح گیاه وجود دارد و قادر به انعکاس نور با طول موج ویژه‌ای هستند.
سلولز از زنجیره‌ای بلند از مولکول‌های شکر ساخته شده است. شکر یکی از مواد زیستی فراوان در طبیعت است. این ماده در سلول تمام گیاهان وجود دارد و یکی از عوامل استحکام دهنده به دیواره سلول است.
سیلویا ویگنولینی از محققان این پروژه می‌گوید: «ما با الهام از طبیعت می‌توانیم موادی تولید کنیم که جایگزینی مناسب برای رنگ‌های سمی باشد و بتوان در صنایع غذایی و آرایشی از آن‌ها استفاده کرد.»
این گروه تحقیقاتی از چوب برای ساخت فیلم‌های رنگی استفاده کردند. محققان برای ساخت این فیلم‌ها، از نانوبلورهای بدست آمده از پالپ چوب استفاده کردند. زمانی که پالپ چوب در آب از هم جدا می‌شود، نانوبلورهای میله‌ای شکل به صورت خودبه‌خودی، خودآرایی داده و نانوساختار لایه‌ای ایجاد می‌کنند که به صورت انتخابی می‌توانند نور را با طول موج ویژه‌ای انعکاس دهند. نور انعکاس یافته کاملاً وابسته به ابعاد لایه است و شرایطی نظیر تغییر رطوبت در حین تولید فیلم، می‌تواند روی رنگ تولید شده از فیلم تاًثیرگذار باشد.
سلولز یکی از مواد ارزان و رایج در صنعت است که در داروسازی و صنایع کاغذسازی استفاده می‌شود. از این ماده به عنوان فیلتر و عایق نیز استفاده می‌شود. با این وجود هنوز پتانسیل‌های زیادی در این ماده وجود دارد که از آن استفاده نشده است.