خرید فناوری نانوداروی ضد سرطان مثانه

شرکت انگلیسی اندومگنتیکز فناوری درمان سرطان با روش گرمادهی شرکت آکتیوم بیو‌سیستمز راخریداری کرده است. این روش درمانی مبتنی بر نانوذرات است و در صورت ترکیب شدن با فناوری تشخیص سرطان شرکت اندومگنتیکز، محصولی کامل برای تشخیص و درمان سرطان به‌دست خواهد آمد.

اندومگنتیکز (Endomagnetics) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه بهبود داروی ضد سرطان است. این شرکت اخیراً اعلام کرده است که اقدام به خرید فناوری ای‌سی‌تی (ACT) کرده است. اندومگنتیکز بیشتر در حوزه تشخیص سرطان فعال است و ای‌سی‌تی نیز یک روش درمانی سرطان است. با این خرید، شرکت اندومگنتیکز قادر به فعالیت در هر دو حوزه تشخیص و درمان سرطان خواهد بود. لازم به ذکر است که اندومگنتیکز دارای فناوری شناسایی سرطان با استفاده از نانوذرات مغناطیسی است.
اس‌سی‌تی روش درمانی جدیدی است که توسط شرکت آکتیوم بیو‌سیستمز (Actium Biosystems) ابداع شده‌است. در این روش، هم از راهبرد رادیودرمانی و هم شیمی‌درمانی به همراه گرمادهی استفاده می‌شود. پیش از این اثربخشی این روش درمانی روی سرطان مثانه مورد بررسی قرار گرفته است. دو مرکز مستقل از جمله دانشگاه پزشکی دوک اثربخشی این دارو را با انجام دو مرحله آزمایش پیش‌بالینی مورد بررسی قرار داده و موفقیت آن را تایید کردند. این دو گروه آزمایش‌کننده، از نانوذرات مغناطیسی و میدان مغناطیسی خارجی برای گرمادهی به تومور سرطانی در مثانه استفاده کردند، نتایج آزمایش پیش‌بالینی روی نمونه زنده نشان داد که می‌تواند دمای تومور سرطانی را به اندازه‌ای بالا برد که بتواند اثرات درمانی داشته باشد.
سال‌هاست که محققان دریافته‌اند که گرما می‌تواند سلول‌های سرطانی را تضعیف کرده و از بین ببرد اما مشکلی که وجود دارد این است که این گرما به سلول‌های سالم مجاور نیز آسیب می‌رساند. با این حال دمای نه چندان بالا، یعنی ۴۲ درجه سانتیگراد، می‌تواند سلول‌های سرطانی را تضعیف و تا حدی از بین ببرد در حالی که اثرات اندکی روی سلول‌های مجاور دارد.
جو توندو، مدیرعامل شرکت آکتیوم بیو‌سیستمز، می‌گوید: «پیش از این، اثربخشی ترکیب روش گرمادهی و شیمی‌درمانی به اثبات رسیده بود اما مشکل اینجا است که چگونه می‌توان سلول‌های سرطانی را گرم کرد در حالی که سلول‌های سالم آسیبی نبینند. ما با ترکیب روش تشخیص مبتنی بر نانوذرات مغناطیسی و روش درمانی ای‌سی‌تی موفق به توسعه روش درمانی گرمادهی شدیم.»
اریک مایر، مدیرعامل شرکت اندومگنتیکز می‌گوید: «با خرید این فناوری، زنجیره تشخیص و درمان ما کامل می‌شود. ما بسیار خوشحالیم که وارد مسیری شدیم که طی چند سال آینده قادر به ارائه محصولی کامل در حوزه تشخیص و درمان سرطان خواهیم بود.»