نانوسان؛ نامزد دریافت «جایزه اجلاس جهانی جوانان» عضو سازمان ملل متحد شد

نانوسان از بین ۱۸۹۶ پروژه شرکت‌کننده از ۱۳۸ کشور جهان، به عنوان یکی از ۸۶ پروژه برتر مرحله نهایی «جایزه اجلاس جهانی جوانان» عضو سازمان ملل متحد برگزیده شد.

پروژه‌های شرکت‌کننده در WSYA شامل محصولات، پایگاه‌های اینترنتی، برنامه‌های کاربردی تلفن همراه و رسانه‌هایی‌ هستند که سهم خود را در راستای اهداف توسعه هزاره سازمان ملل متحد از طریق اینترنت و فناوری اطلاعات انجام می‌دهند و توانایی خود را با استفاده از قدرت فناوری برای بهبود اجتماعی نشان داده‌اند.

این مسابقه جهانی با هدف پاسداشت و تبلیغ بهترین تجربیات و تلاش‌های مدیران جوان برای تولید محتوای دیجیتال، پرکردن شکاف دیجیتالی میان ملت‌ها در زمینه تولید محتوا روی وب و نمایش توانایی بالقوه جوانان برای خلق فرصت‌های دیجیتالی برگزار می‌شود.

جایزه اجلاس جهانی جوانان (WSYA)، مسابقه‌ای است بین‌المللی میان پروژه‌های فناورانه با محوریت کارآفرینی و نوآوری، محصولات توسعه‌دهندگان نرم‌افزار، آثار روزنامه‌نگاران و نویسندگان که با استفاده از بستر اینترنت و برنامه‌های کاربردی تلفن همراه ارایه می‌شوند.

نانوسان نیز با شرکت در این مسابقه جهانی با محوریت «آموزش برای همه» و با معرفی خدمات علمی و آموزشی خود در حوزه فناوری نانو توانست مرحله اول داوری این مسابقه جهانی را با موفقیت طی کند و به همراه ۸۶ پروژه برتری که در راستای اهداف هزاره سازمان ملل متحد به فعالیت می‌پردازند، نامزد دریافت این جایزه بین‌المللی شود.

مجموعه نانوسان از ۲۰ آبان ماه ۱۳۸۷، (۱۰ نوامبر ۲۰۰۸) هم‌زمان با روز جهانی بزرگداشت علم و با هدف ارائه خدمات علمی و آموزشی در حوزه فناوری نانو کار خود را آغاز کرده است. این مجموعه، آموزش فناوری نانو در سطوح عمومی و تخصصی، تولید و نشر محتوای علمی و آموزشی و طراحی و تولید محصولات کمک آموزشی را به عنوان اصلی‌ترین برنامه‌ها در راستای تحقق اهداف خود، در دستور کار قرار داده و با بهره‌گیری از پایگاه اینترنتی خود (www.nanosun.ir) اقدام به ارائه خدمات نموده است.

شایان ذکر است، اهداف توسعه هزاره (MDGs) شامل هشت آرمان زیر است:
۱- از بین بردن فقر شدید و گرسنگی
۲- دست یافتن به آموزش ابتدایی همگانی
۳- گسترش و ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان
۴- کم کردن مرگ کودکان
۵- بهبود سلامت مادران
۶- مبارزه با ایدز، مالاریا و دیگر بیماری ها
۷- تضمین پایداری محیط زیست
۸- گسترش مشارکت جهانی برای توسعه

که در سال ۲۰۰۰ توسط سازمان ملل متحد تعیین شد، تا کشورهای عضو و جامعه مدنی برای مبارزه با فقر، گرسنگی و بیماری، نابرابری، عدم آموزش و تخریب محیط زیست تلاش کنند و تا سال ۲۰۱۵ به این موارد و زیر مجموعه آنها که به عنوان چالش‌های اصلی توسعه جهان محسوب می‌شوند پاسخ دهند.

گفتنی است، در داوری نهایی این مسابقه که توسط هیأت داوران از کارشناسان بین‌المللی و تحت هدایت پروفسور پیتر بروک رئیس هیئت مدیره WSYA انجام می‌گیرد ۱۸ برنده برتر اول  و ۱۲ برنده برتر دوم انتخاب خواهند شد. این برندگان نهایی در اواخر ماه آگوست ۲۰۱۴ (اوایل شهرریورماه) اعلام می‌شود.

جشنواره برترین‌های WSYA2014، از ۲۸ نوامبر تا ۱ دسامبر ۲۰۱۴ (هفتم تا نهم آذرماه ۱۳۹۳) در سائوپائولو برزیل برگزار و برترین‌های نهایی معرفی خواهند شد. در این برنامه سه روزه علاوه بر ایراد سخنرانی‌های تخصصی، میزگردها، کارگاه‌ها و پانل‌های گوناگونی با موضوعات کارآفرینی و نوآوری اجتماعی و صنعتی برگزار خواهد شد.