۱۱ شهریور ماه؛ اختتامیه پنجمین المپیاد دانش‌آموزی نانو

مراسم اختتامیه پنجمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، صبح روز سه‌شنبه یازدهم شهریور ماه در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار خواهد شد.

اردوی علمی برگزیدگان پنجمین المپیاد نانو، به همت باشگاه دانش‌آموزی نانو و با حضور ۳۰ برگزیده کشوری مرحله اول المپیاد، از روز شنبه اول شهریور ماه ۱۳۹۳ به مدت ده روز در مجتمع آزمایشگاهی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار شده است.

سنتز نانومیله‌های اکسید روی به وسیله خود برگزیدگان، بازدید از مراکز تخصصی فناوری نانو، کارگاه‌های آموزشی آشنایی با روش‌های مشخصه‌یابی نانوساختارها، کارگاه شبیه‌سازی، برنامه‌های تفریحی و آزمون کتبی و عملی نهایی از جمله بخش‌های این اردوی تخصصی است.
 
گفتنی است، دانش‌آموزان در سه گروه نانوالکترونیک، نانومواد و نانوزیست، نانومیله‌های اکسید روی را به دو روش هیدروترمال و رسوب بخار شیمیایی سنتز کردند و کاربرد این نانوساختارها را به عنوان مواد آنتی باکتریال، حسگرهای گازی و آشکارساز اشعه UV بررسی کردند.

همچنین در کارگاه‌های شبیه‌سازی که بر اساس روش دینامیک مولکولی بود، رشد نانومیله‌های اکسید روی را با استفاده از روش مونت کارلوی جنبشی شبیه‌سازی کردند.

برگزیدگان در خلال برگزاری اردوی عملی پنجمین المپیاد دانش‌آموزی نانو، از پژوهشگاه فناوری‌های نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی ابن سینا، آزمایشگاه‌های دانشگاه تربیت مدرس و پارک علم و فناوری پردیس بازدید کردند.

شایان ذکر است، مراسم اختتامیه پنجمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو، صبح روز سه‌شنبه یازدهم شهریور ماه با حضور بیش از سیصد تن از مدیران پژوهش‌سراهای کشور، مدیران بخش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، برگزیدگان استانی این دوره از المپیاد، برگزیدگان چهار دوره قبلی و مدیران ستاد و باشگاه نانو در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران برگزار خواهد شد.