ثبت پتنتی در حوزه تولید گرافن از محیط سیال آبی

شرکت ترکیه‌ای گرافن (Grafen) با همکاری محققان دانشگاه نیویورک، پتنتی را در حوزه تولید گرافن به ثبت رساندند. این شرکت درصدد ارائه فناوری تولید انبوه گرافن است.

پژوهشگران دانشگاه نیویورک (CUNY) به‌صورت مشترک با شرکت گرافن (Grafen) مراحل ثبت پتنتی با عنوان Method for Preparing a Layered Materia را آغاز کردند. این تیم تحقیقاتی موفق به ارائه روشی ارزان‌قیمت برای تولید نانوساختارهای دو بعدی از محلول آبی شدند. در این روش، لایه‌برداری با سورفاکتانت‌های ارزان قیمت در محیط آبی انجام می‌شود. این روش را می‌توان برای تمام مواد لایه‌ای نظیر گرافن،MOS2 و MnO2 به کار برد. از آنجایی که این روش قابلیت بازیافت نیز دارد، سورفاکتانت‌ها دورریز نشده و می‌توان مجدداً از آن‌ها استفاده کرد. با این کار مشکل پساب در فرآیند تولید به حداقل می‌رسد.
کانتی کاراکایا از محققان این پروژه می‌گوید: «از روش تولید گرافن در فاز محلول که در این پتنت توضیح داده شده، می‌توان برای تولید کامپوزیت‌ها استفاده کرد. کامپوزیت‌هایی که دارای ساختار گرافیتی بوده و از آن‌ها در تولید باتری، ابرخازن، الکترود و دولایه‌های الکتریکی استفاده می‌شود. محصول به‌دست آمده از این روش دارای مساحت سطحی بالایی بوده و خواص الکتروشیمیایی آن بهبود یافته است.»
این پتنت بستر لازم برای تجاری‌سازی و تولید انبوه گرافن را فراهم می‌آورد. شرکت گرافن قصد دارد تا این روش جدید را با تجربیات خود در فرآیندهای مبتنی بر سیال ادغام کرده و در نهایت فناوری تولید انبوه گرافن را ارائه کند.
شرکت گرافن بیش از ۱۰ سال پیش توسط ابراهیم موتلی در ترکیه تأسیس شد. این شرکت در آغاز به دنبال توسعه نانولوله‌های کربنی بود اما از سال ۲۰۰۷ سمت و سوی تحقیقات خود را به سوی گرافن تغییر داد. در حال حاضر شرکت گرافن علاوه بر نانوساختارهای کربنی در حوزه الیاف پلیمری و مواد شیمیایی با ابعاد بسیار کوچک نیز فعالیت دارد.