ارائه دو فناوری جدید در حوزه نانوالگودهی و تعیین مشخصات آن

دو شرکت اینوپسی و نانولین با همکاری یکدیگر، دو دستگاه جدید برای ایجاد الگوهای نانومقیاس و تعیین مشخصات آن‌ها ارائه کردند. مزیت این دو فناوری جدید، هزینه کم و کاربری ساده آن‌هادر الگودهی نانومقیاس است.

شرکت‌ اینوپسی (Innopsys) با همکاری شرکت نانولین (Nanolane) فناوری نانوالگودهی جدیدی برای چاپ نانوالگوها و تعیین مشخصات آن‌ها ارائه کرده‌اند. دستگاهی به نام InnoStmp40 برای الگودهی و Sarfus Mapping برای تعیین مشخصات توسط این دو شرکت ارائه شد.
تلاش‌های زیادی در جهت ارائه روشی مناسب برای ایجاد الگوهای سه بعدی روی سطوح با قدرت تفکیک بالا و هزینه کم انجام شده است. در مقایسه با روش‌های رایجی نظیر لیتوگرافی نانوچاپ (NIL)، الگودهی داغ و قالب‌گیری تزریقی، روش چاپ میکروتماسی مزایای زیادی دارد. برای مثال این روش تکرارپذیری مناسبی دارد. در حوزه چاپ با کیفیت بالا، پارامترهایی نظیر غیرتماسی بودن، اسکن وسیع و تعیین مشخصات سریع الگوها اهمیت زیادی دارد. در میان فناوری‌های فعلی، روش نوری تنها روشی است که می‌تواند تمامی این الزامات را برآورده سازد. با این حال به دلیل حساسیت کم، تعیین مشخصات نمونه‌های نانومتری نظیر نانوالگوها غیرممکن است.
هدف اصلی از همکاری مشترک میان شرکت اینوپسی و نانولین این بود که راهکاری برای حل این مشکل ارائه شود که در نهایت دو ابزار توسط این دو شرکت ارائه شد. در کنگره جهانی میکروآرایه و آزمایشگاه روی تراشه که در ماه سپتامبر امسال در ساندیگو برگزار شد، این دو دستگاه معرفی شدند.
Innostamp 4 توسط اینوپسی ساخته شده که به صورت خودکار روی سطح الگوهای نانوساختار ایجاد می‌کند. بهینه‌سازی تکرارپذیری و دقت در انتقال الگوها به سطح از ویژگی‌های بارز طراحی این دستگاه است. فرآیند چاپ در این دستگاه با استفاده از نیروی مغناطیسی انجام می‌شود که بسیار ارزان قیمت بوده و کاربری آن ساده است.
برخی از ویژگی‌های بارز این فناوری جدید به قرار ذیل است:
فرآیند لایه‌نشانی خودکار، کاربر می‌تواند دستورالعمل مورد نظر خود را به دستگاه بدهد، قدرت تفکیک بالایی دارد، امکان ایجاد الگوهای نانومقیاس در این فناوری وجود دارد.
Sarfus دستگاهی است که توسط نانولین ساخته شده که مبتنی بر میکروسکوپ SEEM است. با این دستگاه می‌توان ویژگی‌های نانومقیاس نمونه‌های آلی، معدنی و زیستی را مشخص کرد. این روش عاری از برچسب زنی بوده و به صورت زنده تصویر ایجاد می‌کند.