شرکت گرافینا؛ برنده جایزه ویژه اتحادیه اروپا

این شرکت طی ۶ ماه آینده و برای ارزیابی امکان‌سنجی طرح خود، ۵۰ هزار یورو در قالب طرح «اینسترومنت SME » دریافت خواهد کرد.

شرکت گرافینا (Graphenea) که در سال ۲۰۱۰ میلادی تاسیس شده است، یکی از تولیدکنندگان اصلی گرافن در اروپا است. این شرکت به تازگی موفق شده است تا حمایت مالی طرح « اینسترومنت SME » اتحادیه اروپا را کسب نماید. این شرکت طی ۶ ماه آینده و برای ارزیابی امکان‌سنجی طرح خود، ۵۰ هزار یورو در قالب طرح «اینسترومنت SME » دریافت خواهد کرد. این جایزه، اولین مرحله یک طرح حمایتی سه مرحله‌ای است که کل اعتبار آن برای یک طرح حدود ۲٫۵ میلیون یورو است. هدایتگری ویژه کسب و کار نیز از جمله خدمات بسته حمایتی طرح فوق است.
طرح تامین مالی اینسرومنت شرکت‌های کوچک و متوسط اتحادیه اروپا (Infographic)، در اولین فراخوان خود، از بین ۲۶۶۲ طرح پیشنهادی ارسال شده، تنها ۱۵۵ طرح را برای حمایت مالی انتخاب نمود. از بین طرح‌های منتخب، تنها ۱۴ پروژه به حوزه فناوری‌نانو مربوط می‌شود. ۳۹ طرح پیشنهادی به کشور اسپانیا، ۲۶ طرح به کشور انگلیس، ایتالیا ۲۰ طرح، آلمان ۱۱ طرح و ۱۰ طرح نیز به ایرلند تعلق داشتند.
در افق ۲۰۲۰ طرح «اینسترومنت شرکت‌های کوچک و متوسط»، ممکن است برگزیدگان موفق یارانه بیشتری را در حدود ۵۰۰ هزار تا ۲٫۵ میلیون یورو در قالب مرحله دوم این برنامه دریافت کنند.
در مرحله نخست این طرح، حمایت‌های مالی برای بررسی و ارزیابی امکان‌سنجی فنی و پتانسیل تجاری نوآوری‌های برتری است که شرکت به دنبال بهره‌برداری و تجاری‌سازی آنها است. در مرحله دوم، منابع مالی حمایتی برای نمونه‌سازی، کوچک‌سازی، افزایش ظرفیت تولید، طراحی، تایید عملکرد، آزمایش، توسعه خطوط آزمایشی، اعتبارسنجی حضور در بازار و … استفاده خواهد شد.
بعد از ۲ سال تکامل مرحله دوم، پروژه‌های بسیار موفق وارد مرحله سوم و مرحله تجاری‌سازی نهایی می‌شوند. توسعه بیشتر سرمایه‌گذاری، ارتباط با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و مشتریان از طریق فعالیت‌های دلالی و … از جمله فعالیت‌های قابل حمایت در مرحله سوم هستند.
این طرح بخشی از برنامه افق ۲۰۲۰ است که طی مدت ۷ سال آینده حدود ۳ هزار میلیون یورو به تامین مالی پروژه‌های ابداعی شرکت‌های کوچک و متوسط اختصاص خواهد یافت.