همکاری شرکت‌های IBM و گلوبال‌فوندریز در حوزه فناوری‌نانو

این اکتساب شامل مالکیت معنوی، فناوری‌ها و تکنولوژیست‌های جهانی مربوط به میکروالکترونیک شرکت IBM است.

شرکت‌های IBM و گلوبال‌فوندریز (GLOBALFOUNDRIES) به تازگی توافق‌نامه‌‌ای به امضا رساندند که در چارچوب آن گلوبال‌فوندریز برنامه‌ریزی کرده است تا کسب و کار فناوری‌ نیمه‌هادی تجاری شرکت IBM را به دست آورد. این توافق شامل مالکیت معنوی، فناوری‌ها و تکنولوژیست‌های جهانی مربوط به میکروالکترونیک شرکت IBM است. همچنین طی ۱۰ سال آینده، شرکت گلوبال‌فوندریز تأمین کننده انحصاری فناوری نیمه‌هادی پردازش، شامل نیمه‌هادی‌های ۲۲ نانومتری، ۱۴ نانومتری و ۱۰ نانومتری شرکت IBM خواهد شد.
بر اساس این توافق‌نامه، شرکت IBM می‌تواند بر تحقیقات بنیادی نیمه‌هادی‌ها، توسعه‌ی تحلیل‌گرهای داده‌های بزرگ و موبایل تمرکز نموده، و سیستم‌های اجرایی بهینه را تضمین نماید. شرکت IBM سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری خود را برای ۵ سال آینده در حوزه تحقیقات فناوری نیمه‌هادی‌ها برای پیشگامی در نسل آتی رایانه‌ها تداوم خواهد بخشید. شرکت گلوبال‌فوندریز نیز از طریق همکاری مشترک با دانشکده علم و مهندسی نانومقیاس (CNSE) و مؤسسه پلی‌تکنیک سانی در آلبانی به تحقیقات حاصل از این سرمایه‌گذاری دسترسی خواهد داشت.
در راستای این توافق‌نامه، شرکت گلوبال‌فوندریز بخش قابل توجهی از مالکیت معنوی، شامل هزاران پتنت را به دست خواهد آورد که این امر گلوبال‌فوندریز را به یکی از بزرگ‌ترین دارندگان پورتفوی پتنت‌های حوزه نیمه‌هادی در دنیا تبدیل خواهد کرد.
این اکتساب توسعه فناوری و تولید نیمه‌هادی‌ها را در ایالات متحده آمریکا تقویت خواهد کرد.