روشی ابداعی برای انتقال گرافن میان دو سطح

شرکت گرافن فرونتیرز (Graphene Frontiers) اخیراً موفق به ارائه روشی برای انتقال گرافن از روی یک سطح به سطح دیگر، بدون نیاز به از بین بردن زیرلایه، شده است. این شرکت روش ابداعی خود را در دفتر ثبت اختراع آمریکا به ثبت رسانده است.

شرکت گرافن فرونتیرز (Graphene Frontiers)، یکی از شرکت‌های تولیدکننده گرافن و ادوات گرافنی، اخیراً اعلام کرده که تازه‌ترین یافته آن‌ها با عنوان “Methods and Apparatus for Transfer of Films among Substrates,” و با شماره ۸۸۲۲۳۰۸ در دفتر ثبت پتنت آمریکا (USPTO) به ثبت رسیده است. این پتنت مربوط به روشی برای انتقال فیلم‌های گرافنی میان دو سطح است.
مایک پترسون، مدیرعامل شرکت گرافن فرونتیرز، می‌گوید: «ما به دنبال استفاده از این پتنت هستیم، این پتنت ماحصل زحمات تمام پرسنل شرکت است.»
این روش، آخرین مانع در مسیر تولید ارزان قیمت گرافن را رفع کرد. این روش انتقال بی‌نیاز از اچ کردن، به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که بدون حل کردن یا از بین بردن زیرلایه فلزی، بتوانند گرافن را از روی سطح جدا کرده و به محل مورد نظر انتقال دهند. این روش کاملاً سازگار با دیگر روش‌ها بوده و می‌توان از آن برای نانوموادی که تولید آن‌ها دشوار است استفاده کرد.
بروس ویلنر از محققان این شرکت می‌گوید: «گرافن ماده‌ بسیار مهمی است که می‌توان از آن به عنوان واحد سازنده برای تولید دیگر ساختارها  استفاده کرد. این که بتوان گرافن را از محل تولید شده به جای دیگری انتقال داد، پیچیدگی‌های زیادی دارد. با این فناوری جدید می‌توان بر این مشکل غلبه کرد.»
 این شرکت اخیراً قرارداد همکاری با دانشکده مهندسی علوم نانو در مؤسسه پلی تکنیک SUNY منعقد کرده است تا مقدار تولید محصولات خود را با کمک این دانشگاه افزایش دهد.
گرافن فرونتیرز در شهر فیلادلفیا مستقر بوده و روی تولید گرافن، عامل‌دار کردن و ساخت ادوات گرافنی کار می‌کند. معروف‌ترین محصول این شرکت Six™ Sensor بوده که می‌تواند در دستگاه‌های تشخیص طبی و ادوات رصد محیط‌زیست استفاده شود.