شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو افتتاح شد

شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو (توانا) با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، وزیر آموزش و پرورش و جمعی از مسئولان صبح امروز ۱۵ آذرماه در پژوهش‌سرای بصیرت شهرری افتتاح شد.

شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو (توانا) با حضور معاون علمی
و فناوری رییس‌جمهور، وزیر آموزش و پرورش، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو،
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های
استان تهران و جمعی از مسئولان صبح امروز ۱۵ آذرماه در پژوهش‌سرای بصیرت
شهرری افتتاح شد.

طرح راه‌اندازی آزمایشگاه‌‌های دانش‌آموزی فناوری نانو، از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و تا پایان همان سال ۷ آزمایشگاه دانش‌آموزی به تجهیزات فناوری نانو مجهز شدند. در سال ۱۳۹۳، همزمان با برگزاری نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل، تجهیز آزمایشگاه‌‌های دانش‌آموزی فناوری نانو سرعت بیشتری گرفت و روند راه‌اندازی ۴۲ آزمایشگاه آغاز شد، به نحوی که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان اسفندماه سال جاری ۳۹ آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو آغاز به کار خواهند کرد.

کل اعتبار اختصاص داده شده به این طرح ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است که از این میان ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان توسط ستاد توسعه فناوری نانو (۳۰ درصد)، ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان توسط وزارت آموزش و پرورش (۳۰ درصد) و ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان (۴۰ درصد) توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین شده است.

گفتنی است، پژوهش‌سرای بصیرت شهرری، دهمین پژوهشسرای کشور است که به آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو مجهز شده است و در حال حاضر دانش‌آموزان ۹ استان کشور از آزمایشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو برخوردار هستند.

در ابتدای مراسم افتتاح این مرکز،‌ مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران به سخنرانی پرداخت و گفت: «در حال حاضر ۱۴ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی، به عنوان قطب‌های علمی دانش‌آموزی‌، در کشور فعال هستند و وظیفه خود را در راستای توسعه پژوهش‌های دانش‌آموزی انجام می‌دهند، این پژوهش‌سراها در پایه‌های مختلف علمی ازجمله نجوم، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست و غیره در دو نوبت فعالیت دارند.» وی با تاکید بر آنکه نگاه آینده‌نگران به آموزش و پرورش است، تصریح کرد: «حمایت دوسویه معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و وزارت آموزش و پرورش از پژوهش‌های دانش‌آموزی و توانمندسازی دانش‌آموزان یقینا توسعه پایدار و شتاب فعالیت‌های دانش‌آموزی را به همراه خواهد داشت.»

دکتر سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در مراسم افتتاحیه شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو (توانا) با بیان اینکه فعالیت شبکه آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی فناوری نانو سرآغاز یک حرکت عظیم در کشور است، افزود: «در حال حاضر بحث اقتصاد دانش‌بنیان تبدیل به ادبیات روزمره شده و کشور عزم خود را جزم کرده تا از اقتصادی مبتنی بر مواد خام به اقتصاد مبتنی بر دانش دست یابد.» وی ادامه داد: «بخش دانش‌آموزی در واقع فونداسیون آینده کشور بوده ودر عرصه فناوری‌های نو باید از بخش دانش‌آموزی و آموزش و پرورش شروع کنیم، همچنین بایستی تغییر نگرشی جدی در این  بخش ایجاد شود تا آموزش تئوری به برنامه‌های عملی و پژوهشی تبدیل شوند، این کار در حوزه فناوری‌ نانو چند سالی است آغاز شده و دستاوردهای خوب و قابل ملاحظه‌ای داشته است.»

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو خاطرنشان کرد: «در جشنواره فناوری نانو امسال شاهد بودیم دانش‌آموزان دستاوردهای خود را به نمایش درآوردند، امروز دانش‌آموزان در حوزه نانو هدفمند تحقیق می‌کنند و با برنامه‌ها و حمایت‌های انجام شده در آینده، کشور در حوزه فناوری نانو دچار پوکی استخوان نخواهد شد.»

دکتر سرکار در ادامه سخنرانی خود به مروری بر فعالیت‌های دانش‌آموزی فناوری نانو پرداخت و در پایان تصریح کرد: «با هزینه حمایت ۷۰ درصدی معاونت علمی و فناوری و ستاد توسعه فناوری نانو و حمایت ۳۰ درصدی وزارت آموزش و پرورش در راستای راه‌اندازی و تجهیز نمودن آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی تا پایان امسال ۴۸ آزمایشگاه دانش‌آموزی در سراسر کشور راه‌اندازی می‌شود که حداقل با هشت دستگاه مهم آزمایشگاهی حوزه نانو که ساخت متخصصان داخلی است از جمله میکروسکوپ‌های نوری و الکترونی (AFM, SPM , STM)، دستگاه اسپاترینگ، الکتروسونیک، الکتروریسی، دستگاه انفجار الکتریکی سیم و غیره جهت استفاده دانش‌آموزان تجهیز می‌شوند.»

دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور نیز در این مراسم به سخنرانی پرداخت. وی با تاکید بر اینکه در دنیای امروز موج جدیدی در حوزه فناوری‌های نوین شروع شده است، گفت: «پیشرفت علوم جدید نیازمند تغییر ساختار و تفکر هم در حوزه دانشجویی و هم دانش‌آموزی است، زیرساخت‌های لازم برای دانش‌آموزان در پژوهش‌سراها بایستی آماده شوند تا در سال‌های آینده این دانش‌آموزان دانشمندان بزرگی شوند.» دکتر ستاری ادامه داد: «باید به دانش‌آموزان آموزش بدهیم ایده خود را توسعه دهند تا در سال‌های آینده بتوانند ایده خود را تجاری‌سازی کنند.»

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در خصوص حمایت از پژوهش‌سراها خاطر نشان کرد: «حمایت از پژوهش‌سراها در دوبخش انجام می‌شود، یک بخش از سوی ستادها هستند که ستاد توسعه فناوری نانو به عنوان یک پیشگام در حوزه پژوهش‌سراها وارد شده و موفق نیز عمل کرده و برای دیگر ستادها یک الگو است. بخش دوم نیز نمایشگاه ساخت داخل است که با این نمایشگاه و حمایتی که انجام می‌شود پژوهش‌سرا‌ها می‌توانند خود را مجهز سازند.»

وی افزود: «ما در معاونت این آمادگی را داریم تا در نمایشگاه سال ۹۴ حمایت بیشتری از پژوهش‌سراها داشته باشیم، امیدواریم خیرین و سازمان‌های مختلف نیز در راستای حمایت از این نمایشگاه وارد شوند.»

دکتر ستاری در پایان سخنرانی خود تصریح کرد: «حضور من در این مراسم تاکید بر این است که ما در معاونت علمی و فناوری و دولت یازدهم در خصوص بحث علم و فناوری، پژوهش‌سراها و دانش‌آموزان حساس هستیم و سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.»

دکتر فانی، وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم با بیان اینکه یکی از کارکردهای آموزش و پرورش در دنیا تامین نیروی انسانی است، اظهارکرد: «آموزش و پرورش زیرساخت منابع انسانی هر کشور را فراهم می‌کند.» وی افزود: «ارکان آموزش و پرورش در دنیا در چهار پایه آموختن برای دانستن، آموختن برای به کار بستن، آموختن برای زیستن و آموختن برای با دیگران زیستن استوار است پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و آزمایشگاه‌های مرکزی و مدرسه‌ای، در آموزش و پرورش سه رکن آموختن برای به کار بستن کمک می‌کند.»

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کار پژوهش‌سراها این است که به دانش‌آموزان می‌آموزد که از دانش خود چگونه استفاده و آن را به کار ببندند، عنوان کرد: «پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی دانشمندان آینده کشور را تربیت می‌کنند.» دکتر فانی ادامه داد: «فناوری‌های نوین چون نانو، آی‌تی و هوافضا ۷۰ درصد مشاغل را در آینده تشکیل می‌دهند، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز این روزها کار بزرگی را انجام می‌دهند و آموزش و پرورش به عنوان نهادی زیرساختی با معاونت علمی همکاری خود را گسترش می‌دهد تا در آینده از غافله فناوری‌های نو عقب نمانیم.»
 
وی با اشاره به اینکه اولین پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در سال ۸۲ راه‌اندازی شدند و تا آخر دولت قبل تعداد آنها به ۳۰۰ پژوهش‌سرا افزایش یافت، اظهارکرد: «در دولت یازدهم ۱۰۱ پژوهش‌سرا به آمار قبلی اضافه شد و در حال حاضر ۴۰۱ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی داریم که به تربیت دانشمندان آینده کشور مشغول است.»
 
وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنرانی خود خاطر نشان کرد: «امیدواریم در نمایشگاه ساخت داخل با مشارکتی که معاونت علمی و فناوری خواهد داشت آزمایشگاه‌های مدارس، آزمایشگاه‌های مرکزی و پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی بیش از پیش تجهیز شوند تا دانش‌آموزان بتوانند آموختن برای به کار گیری را بیاموزند.»

گفتنی است در پایان مراسم افتتاحیه دکتر ستاری با حضور در آزمایشگاه این مرکز نسبت به افتتاح آن اقدام نمود و به همراه دکتر سرکار به بازدید از این پژوهش‌سرا و غرفه‌های دانش‌آموزی پرداختند.