همکاری چهار شرکت برای ساخت زیست‌حسگر گرافنی

شرکت هایدال (Haydal) همکاری مشترکی با اتحادیه اروپا آغاز کرده تا در قالب پروژه‌ای سه ساله از جوهرهای گرافنی خود برای ساخت زیست‌حسگرها استفاده کند.

هایدال (Haydal) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه تجاری‌سازی گرافن و نانومواد مختلف است. این شرکت اعلام کرد که همکاری مشترکی با اتحادیه اروپا برای انجام پروژه‌ای موسوم به M-ERA.Net داشته‌ است. این پروژه که با استفاده از بودجه تحقیقاتی اتحادیه اروپا انجام می‌شود با همکاری چهار شرکت مختلف به دنبال تولید انبوه حسگرهای مبتنی بر گرافن است.
در این پروژه از جوهرهای رسانای گرافنی شرکت هایدال موسوم به HDPlas برای تولید زیست‌حسگرهای گرافنی استفاده خواهد شد. این زیست‌حسگرها در بخش سلامت و محافظت از محیط زیست به کار گرفته خواهند شد.
M-ERA.Net پروژه‌ای است که به مدت سه سال میان چهار مرکز مختلف اجرا خواهد شد که هدف آن تولید الکترودهای گرافنی دارای پوشش‌های عامل‌دار زیستی است. برای تولید این الکترودها از روش رول به رول استفاده می‌شود که مشابه فرآیند چاپ روزنامه است. محققان این پروژه به دنبال ارائه روشی ارزان قیمت برای تولید این الکترودها هستند. در صورت موفقیت این پروژه، هزینه ساخت ادواتی نظیر شناساگر آفت‌کش‌ها و حسگرهای گلوکز کاهش می‌یابد.
شرکت هایدال در گام اول، جوهرهای گرافنی مورد استفاده برای چاپ الکترودها را تامین می‌کند. سپس شرکت‌کنندگان این پروژه باید روش رول به رول جدیدی برای تولید الکترودها ارائه کنند به طوری که بتوان چندلایه‌های حاوی پروتئین/پلیمر را در مقیاس انبوه روی الکترودها قرار داد.
کریس اسپایسی از مدیران شرکت هایدال می‌گوید: ” زیست‌حسگرها روز به روز در حال توسعه بوده و کارایی آنها به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته می‌یابند به طوری که امکان حسگری گازها، ترکیبات آلی و باکتری‌ها با استفاده از این حسگرها فراهم شده است. با این حال، مواد و روش‌های مورد استفاده برای تولید این حسگرها بسیار گرانقیمت بوده و در نهایت قیمت تمام شده محصول بالا خواهد بود.”
اسپایسی می‌افزاید: “خواص الکتروکاتالیستی گرافن به گونه‌ای است که برای ساخت زیست‌حسگر بسیار مناسب است. فناوری عامل‌دار کردن سطح شرکت هایدال برای تولید زیست‌حسگرها بسیار مناسب بوده و می‌توان از آن برای تولید انبوه نیز استفاده کرد. ما قصد داریم در این پروژه روشی ارزان قیمت برای تولید زیست حسگرهای گرافنی ارائه کنیم.”