تولید انبوه صفحات لمسی مبتنی بر نانومواد کربنی

شرکت فنلاندی کاناتو (Canatu) با همکاری شرکت آیتاچ‌وورکس اپتوالکترونیکس (iTouchworks Optoelectronics) اقدام به تولید انبوه صفحات لمسی با کارایی بالا کرده است. در ساخت این صفحات از نانومواد کربنی انعطاف‌پذیر استفاده شده است.

شرکت کاناتو (Canatu) یکی از تولیدکنندگان فیلم‌های رسانا، حسگرهای لمسی و پوشش‌های ضدانعکاس اخیراً همکاری مشترکی با شرکت آیتاچ‌وورکس اپتوالکترونیکس (iTouchworks Optoelectronics) آغاز کرده است. قرار است این دو شرکت ماژول‌های لمسی کارا با قیمت کم تولید کنند. این ماژول‌ها نانوحسگرهای لمسی با نام تجاری CNB™ (Carbon NanoBud®) هستند.
کاناتو برای ساخت این نانوحسگرها برنامه ویژه‌ای تدوین کرده که با همکاری آیتاچ‌وورکس اجرا می‌شود. شرکت آیتاچ‌وورکس دارای فناوری الگودهی فیلم‌های CNB است که با این فناوری امکان تولید حسگر‌های لمسی صاف و انعطاف‌پذیر فراهم می‌شود.
برای انتخاب همکار مناسب، کاناتو بررسی‌های مختلفی را انجام داد تا در نهایت آیتاچ‌وورکس برای تولید این حسگرها انتخاب شد. در این همکاری مشترک، خط تولید این نانوحسگر ایجاد شده و امکان تولید انبوه آن در آسیا فراهم می‌شود. آیتاچ‌وورکس ۶۰۰ کارمند و چند خط تولید در چین دارد. خط تولید این شرکت در شنژو چین قابلیت تولید ۱٫۵ میلیون ماژل لمسی در ماه را داراست. کاناتو فیلم‌های CNB را در هلسینکی فنلاند تولید می‌کند.
ریستو وهلاینن، مدیرعامل کاناتو، می‌گوید: «همکاری با آیتاچ‌وورکس شرایط تولید انبوه ماژول‌های CNB را در چین فراهم می‌کند. هدف ما تولید صفحات لمسی با کنتراست بالا و در حجم انبوه است.»
لئو چن، از مدیران شرکت آیتاچ‌وورکس، می‌گوید: «ما با استفاده از فناوری خلاقانه لمسی شرکت کاناتو می‌توانیم مسیر تازه‌ای به سوی تولید محصولات جدید باز کنیم. با ترکیب این فناوری و امکان تولید انبوه، مشتریان می‌توانند شاهد نمایشگر لمسی با قابلیت‌های جدید باشند.»
در ساخت این نمایشگر لمسی از نانومواد کربنی جدیدی استفاده شده است که شکننده نبوده و نسبت به صفحات اکسید قلع ایندیم خستگی کمتری دارند. فیلم‌های CNB کنتراست بالایی دارندو از رنگ‌های زنده‌تری برخوردار هستند. از سوی دیگر با توجه به قابلیت خم شدن این فیلم‌ها، می‌توان از آن‌ها را برای ساخت نمایشگرهای انحناء‌دار استفاده کرد.