ارائه تصویری روشن‌تر از پتانسیل کامل فناوری‌ نانو

این ابزار جدید منجر به ارائه محصولات فناوری‌ نانوی بیشتر شده و به ارتقای اقتصاد اتحادیه اروپا کمک خواهد کرد.

اتحادیه اروپا در قالب پروژه یونیوسِم (UNIVSEM) ابزار جدیدی را توسعه داده‌ است که همزمان قادر است سنجش‌های نانو را انجام دهد. این ابزار جدید منجر به ارائه محصولات فناوری‌ نانوی بیشتر شده و به ارتقای اقتصاد اتحادیه اروپا کمک خواهد کرد. در واقع این ابزار، توسط دانشمندانی توسعه یافته است که در قالب پروژه یونیوسِم از طریق اتحادیه اروپا تأمین مالی می‌شود. این ابزار، پتانسیل ایجاد تحول در تحقیق و توسعه بخش‌های متعددی نظیر الکترونیک، انرژی، پزشکی زیستی و محصولات مصرفی را دارد.
هرچند که تا کنون تحقیق و توسعه فناوری‌ نانو با این مانع مواجه بوده است که امکان دریافت اطلاعات همزمان در زمینه ساختار سه بعدی، ترکیب شیمیایی و خواص سطحی مواد وجود نداشته است. در این راستا، پروژه یونیوسِم که در ماه مارس سال ۲۰۱۵ میلادی تکمیل خواهد شد، به دنبال رفع این مانع است. دانشمندان اروپایی با یکپارچه کردن حسگرهای مختلف، ابزار واحدی را ایجاد کرده‌اند که امکان سنجش جنبه‌های مختلف مواد نانو را داشته و کارایی بیشتری را برای محققان ایجاد می‌کند. این ابزار با ارائه اطلاعات بصری و حسی به دانشمندان کمک می‌کند تا به سادگی نانوذرات را دستکاری کرده و به این ترتیب هزینه‌های تحقیق و توسعه صنعت را کاهش دهند.
تیم پروژه در آوریل سال ۲۰۱۲ میلادی دستگاه وکیومی (vacuum chamber) را ساختند که قادر به انطباق ابزارهای پیچیده حسی مورد نیاز است. این گروه، همزمان قابلیت‌های هر تکنیک تحلیلی منفرد را نیز به طور چشمگیری بهبود داده‌اند. این به معنای این است که در حال حاضر کاربران تنها به ابزاری نیاز دارند که قابلیت‌‌های کلیدی‌ای نظیر تجزیه و تحلیل شیمیایی و .. را انجام دهد. گام بعدی تجاری‌سازی این ابزار است.
پروژه یونیوسِم از طریق برنامه هفتم توسعه تحقیقات و فناوری اتحادیه اروپا با اعتباری حدود ۳٫۶ میلیون یورو انجام می‌شود.