همکاری برای تولیدانبوه و آزمون بالینی نانوداروی سرطان ریه

شرکت ولوت‌نانو (Vault Nano) قصد دارد با همکاری شرکت پروتئین ساینس (Protein Science) اقدام به تولید انبوه نانوداروی ضد سرطان ریه کند. همچنین این دو شرکت درصدد انجام آزمون‌های بالینی این نانودارو در قالب همکاری مشترک هستند.

شرکت ولوت‌نانو (Vault Nano) اعلام کرد که همکاری مشترکی با شرکت پروتئین ساینس (Protein Science) برای تولید نانوداروی ضد سرطان ریه آغاز کرده است. این داروی موسوم به VNI-101، یک محرک سیستم ایمنی مبتنی بر سیتوکین بوده و با استفاده از نانوذرات پروتئینی بدن تولید می‌شود. این نانوذرات در دانشگاه کالیفرنیا کشف شده و با نام تجاری VNI تجاری‌سازی شده است. این نانوذرات قرار است برای آزمون‌های بالینی در بیماران مبتلا به سرطان ریه مورد استفاده قرار گیرند. از این دارو می‌توان برای مقابله با سرطان‌های مختلف استفاده کرد. به اعتقاد محققان این پروژه، این ترکیب اثربخشی بالایی در درمان سرطان داشته و اثرات جانبی کمتری نسبت به روش شیمی‌درمانی فعلی دارد.
در این قرارداد همکاری مشترک، موارد ذیل پیگیری خواهد شد:

  •  تولید نانوداروی VNI-101 برای انجام مطالعات سم‌شناسی
  •  ارائه روشی برای تولید انبوه این دارو به منظور استفاده در آزمایش‌های بالینی و مطالعات ایمنی
  •  تولید برای آزمون‌های بالینی انسانی

مایکل لازنیکا، مدیرعامل شرکت ولوت‌نانو، می‌گوید: «VNI-101 یک نانودارو ضد سرطان است که با این همکاری مشترک می‌توان امیدوار بود که سال آینده آزمون‌های بالینی آن آغاز شود. شرکت پروتئین ساینس با سیستم تولید پروتئین خود که مورد تأیید سازمان غذا و داروی آمریکاست، شریک تجاری مناسبی برای ما خواهد بود.»
ولوت‌نانو یکی از شرکت‌های زیست‌فناوری است که روی توسعه و تجاری‌سازی نانوذرات دارویی فعالیت می‌کند. رسالت این شرکت ارائه روشی ایمن برای درمان سرطان است که عوارض جانبی کمتری داشته باشد.
تخصص اصلی شرکت پروتئین ساینس تولید واکسن‌ و محصولات پروتئینی است. این شرکت اولین واکسن پروتئینی نوترکیبی جهان را با نام تجاری Flublok® تولید کرده است.