نتایج موفقیت آمیز استفاده از نانولوله‌های طلا در درمان سرطان

محققان انگلیسی موفق شدند از نانولوله‌های طلا برای شناسایی و از بین بردن سلول‌های سرطانی در موش استفاده کنند. نتایج این پژوهش مسیر آزمون‌های بالینی و انسانی را برای تجاری‌سازی این روش هموار می‌کند.

پژوهشگران برای اولین موفق شدند از نانولوله‌های طلا برای مبارزه با سرطان استفاده کنند. در مقاله‌ای که محققان در نشریه Advanced Functional Materials منتشر کردند، نتایج مثبت آزمون‌های انجام شده روی موش‌ها ارائه شده است. سانجی یی از دانشگاه لیدز می‌گوید: «بسیاری از تومورهای سرطانی بعد از انجام عمل جراحی دوباره رشد می‌کنند. معمولاً از شیمی‌درمانی یا رادیودرمانی بعد از عمل جراحی برای ممانعت از رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. اما این روش‌ها عموماً عوارض جانبی جدی برای بیمار به همراه دارند.»
نانولوله‌های طلا، ساختارهای لوله‌ای شکلی هستند که دارای پتانسیل بالایی در تشخیص و درمان بیماری‌ها دارند. محققان این پروژه می‌گویند که استفاده از یک روش جدید که در آن طول نانولوله‌های کربنی کنترل می‌شود، کلید اصلی این پروژه است. با کنترل طول نانولوله، محققان می‌توانند نانولوله‌های طلا با ابعاد مناسب تولید کنند که قادر به جذب پرتوهای مادون قرمز نزدیک باشد.
استیو ایوانز می‌گوید: «بافت‌های انسان در برابر برخی فرکانس‌ها شفاف است. به همین دلیل است که با تابش نور شعله آتش به بدن، بخشی از دست شما قرمز دیده می‌شود. زمانی که نانولوله‌های طلا درون بدن به حرکت در می‌آیند، اگر
پرتوی با فرکانس مناسب به بدن تابیده شود، نانولوله‌ها می‌توانند این پرتوها را جذب کنند. این انرژی به گرما تبدیل می‌شود. اگر از لیزر پالسی برای این کار استفاده شود می‌توان دمای بافت‌های اطراف نانولوله‌ها را به قدری افزایش داد که موجب از بین رفتن سلول‌های سرطانی شود.»
این گروه تحقیقاتی موفق شدند این روش را به گونه‌ای کنترل کنند که بتوان از آن برای تصویربرداری و از بین بردن سلول سرطانی استفاده کرد. برای مشاهده نانولوله‌های طلا، محققان از توموگرافی نوری‌صوتی چندطیفی (MSOT) استفاده کردند. آن‌ها این نانولوله‌ها را از طریق دهان وارد بدن موش کرده و در نهایت با این روش از آن‌ها تصویربرداری کردند. نانولوله‌ها در نهایت از طریق مدفوع از بدن موش خارج شدند، در نتیجه مشکل سمی بودن برای بدن نیز برطرف خواهد شد.