تولید نخ نایلون ضد باکتری با ماندگاری دائم خواص

شرکت تولیدی تهران زرنخ، در طرحی صنعتی و با به کارگیری فناوری نانو، خصوصیات جدیدی در الیاف نساجی ایجاد نموده است. در این طرح، الیاف ضدباکتری به روشی نوین تولید شده که خواص خود را بر اثر استفاده‌ی مکرر و شستشو از دست نخواهد داد.

تولید منسوجات ضد میکروب با بهره‌گیری از نانوذرات نقره، نمونه‌ای از به کارگیری فناوری نانو در صنعت نساجی است. در سال‌های اخیر روش‌های مختلفی برای استفاده از این نانوذرات به منظور تولید منسوج ضد میکروب ارائه شده که از آن میان می‌توان به تکمیل منسوجات از طریق آغشته سازی یا افشانه‌ی سوسپانسیون حاوی نانوذرات نقره اشاره کرد. با این حال استفاده از روش‌های یاد شده با مشکل عدم ثبات در برابر شستشوهای مکرر همراه است.
شهرام معینی، مدیر فروش شرکت تهران زرنخ، معتقد است که ثبات شستشویی و سایشی اندک نانوذرات موجود بر روی الیاف، ناشی از عدم اتصال یا اتصال ضعیف این نانوذرات به بستر پلیمر سازنده‌ی الیاف است. این امر سبب جدا شدن نانوذرات از سطح منسوجات پس از استفاده‌ی مکرر و چندین بار شستشو و در نتیجه از بین رفتن خصوصیات ضد میکروبی منسوجات می‌شود. از سوی دیگر رهایش این ذرات، منجر به آلودگی محیط زیست (پساب شستشو) و یا بروز بیماری در انسان( ورود نانوذرات به بدن انسان) خواهد شد.
معینی در خصوص برتری فرایند تولید الیاف آنتی باکتریال در این شرکت عنوان کرد: «در روشی که درشرکت تهران زرنخ مورد استفاده قرار می‌گیرد، از فناوری نانو در مرحله‌ی تولید الیاف مصنوعی نظیر نایلون و پلی استر استفاده می‌شود. در این روش تولید‌ی، که در ادامه توضیح داده می‌شود، نانوذرات نقره در بستر پلیمر قرار گرفته و این امر مانع از رهایش آن‌ها در اثر استفاده و شستشوی مکرر می‌گردد. حضور نانوذرات در سطح الیاف سبب تأثیر بر سلول عوامل بیماری‌زا نظیر باکتری و قارچ شده و فعل و انفعال حیاتی این میکرو ارگانیزم‌ها را مختل می‌نماید.»
در این روش تولید، مستربچ پلی آمید حاوی نانوذرات نقره در مرحله‌ی ذوب ریسی- روش متداول برای تولید الیاف نایلون و پلی استر- به گرانول پلی آمید افزوده می‌شود و در اکسترودر در دمای ذوب نایلون به مذاب پلیمر تبدیل می‌شود. در این مرحله اکسترودر منجر به اختلاط کامل نانوذرات نقره/ میکرو ذرات دی اکسید تیتانیوم در بستر پلیمر شده و پلیمر مذاب پس از گذر از پمپ وارد رشته ساز شده و به صورت الیاف ظریف از رشته ساز خارج می‌شوند که مجاورت با هوای خنک منجر به انعقاد مذاب پلیمری و تولید الیاف پلی آمید آنتی باکتریال می‌شود.
با توجه به روش نوین استفاده شده، خواص ضد میکروب، کارایی و عدم رهایش نانوذرات این محصول نسبت به منسوجات ضد میکروب حاوی نانوذرات که از روش‌های دیگر تولید شده به مراتب کارآمدتر است.
از الیاف تهیه شده به این روش می‌توان در تولید انواع مختلف منسوجات نظیر جوراب، لباس زیر، پوشاک خانگی و ورزشی، منسوجات خواب و به ویژه منسوجات بیمارستانی ( نظیر ملحفه، روبالشی و…) استفاده کرد.
مدیر فروش شرکت تهران زرنخ، در ادامه به مقایسه‌ی ارزش ریالی این محصول با نمونه‌های خارجی پرداخت و گفت: «از آنجا که تمام چرخه‌ی تولید مستربچ اولیه، الیاف و منسوجات نهایی در داخل کشور انجام می‌شود، لذا محصول نهایی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی به مراتب از قیمت کمتری برخوردار است. لذا با توجه به کیفیت الیاف آنتی باکتریال تهران زرنخ، تولید کنندگان پوشاک داخلی استفاده از این الیاف را به الیاف مشابه خارجی ترجیح داده‌اند که همین امر از خروج ارز جلوگیری می‌کند. پیش بینی می‌شود در آینده‌ی نزدیک میزان ارزآوری این محصول به حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون دلار در سال برسد.»
وی با توجه به اینکه خواص محصولات تهیه شده از الیاف آنتی باکتریال تهران زرنخ بر اثر شستشو و استفاده مکرر کاهش نمی یابد، تأکید کرد که مشتریان با صرف هزینه‌ی مشابه سایر محصولات آنتی باکتریال، می‌توانند طی مدت زمان بیشتری از محصولی با کیفیت به مراتب بهتر بهره‌مند شوند.
این شرکت موفق به ثبت اختراع تولید نخ نانو آنتی باکتریال( شماره ثبت ۷۴۱۵۳)، نخ و البسه نانو آنتی باکتریال پلی استر و نایلون( شماره ثبت ۷۹۷۸۷۹) شده است. علاوه‌براین، این محصول موفق به دریافت نشان سیب سبز سلامت، از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و گواهی نانومقیاس، کارایی و ایمنی از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گردیده است. همچنین میزان اثر بخشی محصولات تهران زرنخ به تأیید انستیتو IGC ژاپن نیز رسیده است.
شرکت تهران زرنخ، تنها تولید کننده‌ی نخ نایلون آنتی باکتریال با ماندگاری دائم خواص، از زیر مجموعه‌های گروه تولیدی صنعتی تهرانی مشتمل بر سه شرکت تهران تک نخ، تکرنگ نخ و تهران زرنخ است که در سال ۱۳۷۰ در شهر صنعتی البرز قزوین تأسیس گردیده است.