حضور دانش‌آموز دبیرستانی در نخستین کنگره آسیایی فناوری نانو

مقاله زهرا رضایی؛ دانش‌آموز سال سوم رشته ریاضی از دبیرستان نمونه دولتی شهید باهنر منطقه ۱۵ تهران در نخستین کنگره آسیایی فناوری نانو به عنوان ارایه سخنرانی پذیرفته و ارایه شد.

در این مقاله که حاصل انجام طرح پژوهشی به مدت یک سال در پژوهش‌سرای ابن‌سینا تهران است، روشی جدید، مقرون‌به‌صرفه و زیست‌سازگار برای سنتز نانوذرات نقره گزارش شده است و طی آن عصاره برخی از ضایعات سلولزی به عنوان عوامل کاهش‌دهنده و تثبیت‌کننده به کار برده شده‌اند. این روش به دلیل سادگی روش سنتز، در دسترس بودن ضایعات، سنتز سریع، هزینه کم و غیر سمی بودن ضایعات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

خانم زهرا رضایی در گفتگو با باشگاه نانو گفت: «قبل از ارائه کمی مضطرب بودم ولی سعی کردم که خودم را آرام نگه دارم و شکر خدا ارائه همانطور که باید و شاید خوب و حتی عالی پیش رفت و الان واقعا حس خوبی نسبت به ارائه‌ای که داشتم دارم».
 
رضایی درباره نظر سایر میهمانان کنگره درباره حضور وی در این مجمع بزرگ علمی گفت: «پیش از ارائه مقاله، خودم را معرفی کردم و سن و مقطع تحصیلی را گفتم. خیلی جالب بود که نه تنها من را نادیده نگرفتند بلکه حضورم را خیلی پررنگ‌تر جلوه دادند. بعد از سخنرانی وقتی داشتم از سالن خارج می‌شدم، تک تک حضار با توجه به اینکه یکی از جوانترین شرکت‌کننده‌ها در این کنگره بودم به من تبریک گفتند، همچنین بعد از ارائه باآقای مایکل رابرتز، داروساز استرالیایی، مکالمه‌ای کوتاه داشتم که در اواخر این مکالمه گفتند که برایش خیلی جالب است که دانش‌آموز دبیرستانی در این کنگره شرکت دارد و این باید فراگیر بشود و جزء آموزش همگانی قرار بگیرد».

گفتنی است این مقاله در همایش دانشگاه تربیت مدرس هم به عنوان ارائه پوستر پذیرفته شده است. در جشنواره فناوری نانو نیز مقام اول را در قسمت سنتز نانومواد کسب کرده و در جشنواره خوارزمی سال گذشته موفق به کسب رتبه استانی شده است.