تولید لایه نازک شفاف با استفاده از نانوسیم نقره

یک شرکت ژاپنی با همکاری شرکتی در آلمان موفق به ساخت الکترودی شفاف، رسانا و انعطاف‌پذیر شده است. در این الکترود از نانوسیم‌های نقره استفاده شده است.

شرکت کامباریوس تکنولوژی (Cambrios Technologies) یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه تولید ارتباط‌دهنده‌های شفاف مبتنی بر نانوسیم است. هریوس (Heraeus) نیز یکی از شرکت‌های پیشرو در فناوری پلیمرهای رسانا است. این دو شرکت، با همکاری یکدیگر و ادغام نانوسیم‌های نقره با پلیمرهای رسانا موفق به تولید محصول شفاف و رسانا شده‌اند.
نانوسیم‌هایClearOhm® از شرکت کامبریوس و پلیمر رسانای Clevios™ PEDOT:PSS با هم ترکیب شده و یک لایه شفاف رسانای بسیار نازک بدست آمده است. این لایه نازک هیبریدی کاملاً شفاف و انعطاف‌پذیر بوده و از هدایت الکتریکی بالایی برخوردار است. از این محصول هیبریدی می‌توان برای ساخت صفحات لمسی، OLEDها، سلول‌های فتوولتائیک و نمایشگرهای انعطاف‌پذیر استفاده کرد.
این محصول جدید نسبت به فرآیند تولید اکسید قلع ایندیم که نیاز به خلاء بالایی دارد، ساده‌تر بدست می‌آید. ویلفراید لونیچ از مدیران شرکت هریوس می‌گوید: « فناوری‌های این دو شرکت مکمل یکدیگر و برای ساخت یک محصول لمسی کاملاً  ایده‌آل هستند. این محصول هیبریدی جدید کاملاً صاف بوده و هدایت بالایی دارد به همین دلیل قابل رقابت با محصولات موجود در بازار است.»
رائولف گوپاتا از مدیران بخش کسب و کار شرکت کامبریوس می‌گوید: « این همکاری مشترک منجر به ظهور جایگزینی برای الکترودهای اکسید قلع ایندیم شد. این همکاری مشترک می‌تواند کانال‌های جدیدی برای استفاده از مواد و فناوری‌های ما ایجاد کند.»