روشی برای تولید قطعات سه بعدی صنعتی حاوی پوشش نانوساختار

شرکت نانواستیل (NanoSteel) اخیرا فرآیندی برای تولید قطعات سه بعدی از جنس فولاد ضد زنگ ارائه کرده است که با استفاده از آن می‌توان قطعات صنعتی پیچیده را که با روش‌های مرسوم امکان تولید آنها نیست، تولید کرد. سطح این قطعات از الگوهای نانوساختار پوشیده شده‌است

شرکت نانواستیل (NanoSteel) یکی از تولیدکنندگان پیشرو مواد استیل نانوساختار است. این شرکت اخیرا اعلام کرده که موفق به گسترش دامنه فعالیت خود شده‌است، به‌طوری که امکان تولید قطعات سه بعدی پیچیده در این شرکت فراهم شده‌است. نانواستیل با استفاده از فرآیند امتزاج پودری موفق به چاپ ساختارهای پروانه‌ای و بلبرینگی شده‌است. این محصولات کاملا متراکم بوده، از سختی بالای ۱۰۰۰ HV برخوردار بوده و عاری از هر گونه ترک هستند. این فرآیند جدید موجب شده تا نانواستیل گام بزرگی در مسیر ساخت قطعات صنعتی بردارد.
نانواستیل از آلیاژهای سخت و انعطاف‌پذیر برای تولید این قطعات و از فناوری لایه‌نشانی لیزر مستقیم برای این کار استفاده می‌کند. با این روش می‌توان به راحتی محصولاتی تهیه کرد که میان حالت سختی و انعطاف‌پذیری در نوسان باشند بدون این که نیاز به اعمال عملیات حرارتی ویژه‌ای باشد.
هارالد لمکه مدیرعامل شرکت نانواستیل می‌گوید: «با استفاده از این فناوری می‌توان چاپ سه بعدی با قیمت پایین و کیفیت بالا انجام داد و قطعات صنعتی مختلف تولید نمود. با این فناوری جدید می‌توان قطعات صنعتی با عملکرد ویژه و با سختی بالا طراحی و تولید کرد، قطعاتی که تولید آنها با روش‌های رایج با محدودیت روبرو است. بنابراین، این فناوری جدید فرصتی تازه برای بهبود عملکرد قطعات صنعتی است.»
شرکت نانواستیل در حوزه طراحی مواد استیل نانوساختار فعالیت دارد. در طول ۱۳ سال گذشته، این شرکت آلیاژهای مبتنی بر فولاد تولید کرده که حاوی پوشش‌های نانوساختار است. نانواستیل محصولاتی برای صنعت نفت و گاز و معدن تولید کرده است.