تجاری‌سازی نانوروان‌ساز برای صنعت نفت و گاز

شرکت نانونک (NanoNech) با همکاری شرکت کامرون (Cameron) درصدد تجاری‌سازی نوعی روان‌ساز برای صنایع نفت و گاز است. این روان‌ساز که با استفاده از فناوری‌ نانو تولید شده در شرایط سخت دمایی و فشار می‌تواند اصطکاک را به نزدیک صفر برساند.

شرکت نانونک (NanoNech) تفاهم‌نامه همکاری با شرکت کامرون (Cameron) برای استفاده از روان‌ساز TriboTuff® در دریچه‌ها و تجهیزات صنایع نفت و گاز به امضاء رسانده است. این روان‌ساز می‌تواند دوام و عملکرد قطعات به کار رفته در تجهیزات موجود در زنجیره تولید نفت و گاز را بهبود دهد.
اصطکاک یکی از دلایل اصلی بروز مشکل در قطعات و تجهیزات صنایع نفتی، نظامی و هوافضاست. هزینه سالانه اصطکاک و خستگی فلزات در این تجهیزات در آمریکا بالغ بر ۷۰۰ میلیارد دلار است که ۵ تا ۷ درصد تولید ناخالص ملی آمریکا را در بر می‌گیرد.
شرکت کامرون یکی از تولیدکنندگان بزرگ دریچه‌ها و تجهیزات انتقال نفت و گاز در جهان است. دریچه‌ها نقش مهمی در کنترل انتقال نفت و گاز دارند و معمولاً فشار و دمای بالایی روی آن‌ها وارد می‌شود.
نانونک راهکار ‌جدیدی مبتنی بر فناوری‌ نانو برای تولید روان‌ساز ارائه کرده است که در حال ثبت پتنت مربوط به این فناوری است. این محصول که با نام تجاری TriboTuff® ارائه می‌شود برای اولین بار امکان ایجاد اصطکاک نزدیک به صفر را در قطعات و تجهیزات فراهم می‌کند که با این کار مصرف انرژی‌ فسیلی کاهش می‌یابد.
تیم مهندسی شرکت نانونک به رهبری آجای مالشه با استفاده از قوانین تازه کشف شده در شیمی در مقیاس مولکولی موفق به ابداع این راهکار جدید شده که امکان روان‌سازی در شرایط بسیار سخت را امکان‌پذیر می‌کند. در طول ۱۸ ماه گذشته، شرکت کامرون و نانونک همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند تا این فناوری را برای استفاده در صنایع نفت و گاز آماده کنند و شرایط برای تجاری‌سازی این محصول مهیا شود.
در روان‌سازهای رایج لازم است فشار و دما مشخصی وجود داشته باشد تا عملکرد روان‌ساز به حالت بهینه برسد، این محدودیت در این محصول تا حد زیادی رفع شده است.
این تفاهم‌نامه همکاری امکان ایجاد ۱۰ تا ۲۰ فرصت شغلی جدید را فراهم می‌کند و در آینده نزدیک نیز تعداد این فرصت‌های شغلی افزایش خواهد یافت.