حضور بیش از ۴۰ شرکت تجهیزات ساز نانویی در Iranlab EXPO2015

از مجموع ۳۱۰ شرکت حاضر در سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، حدود ۴۰ شرکت تجهیزات‌ساز فعال در زمینه فناوری نانو، بیش از ۱۱۲ دستگاه آزمایشگاهی و صنعتی پرکاربرد در حوزه فناوری نانو را عرضه کرده‌اند.

شرکت‌های نانو نوین پلیمر، تکفام سازان طیف نور، امین آسیا فناور پارس، فناوران تجهیز نانو آزما، فناوران نانو مقیاس، تعاونی یارنیکان صالح، فناوران خلا کهربا، پوشش‌های نانوساختار، نانو سیستم پارس، آراپژوهش، نانوساختار آسیا، طیف سنج پیشرو پژوهش، خلا پوشان فلز، طیف گستر فراز، کیمیا شنگرف پارس، مغناطیس دقیق کاشان، تاف فناور پارس، نانو متری پژوه و نانو پژوهان راگا از جمله شرکت‌های سازنده تجهیزات و مواد حوزه فناوری نانو هستند که در سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران حضور دارند.

میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی، میکروسکوپ نیروی اتمی، مغناطیس‌سنج نمونه مرتعش، الکتروریسی، الکتروفورز موئینه، انواع سامانه‌های لایه‌نشانی و لایه‌برداری، تجهیزات کروماتوگرافی گازی و دو بعدی، سامانه‌های تخلخل‌سنجی و اندازه‌گیری سطح ویژه، تجهیزات تولید نانوپودر و نانوکلوئیدهای فلزی، ازجمله تجهیزاتی هستند که در حوزه فناوری نانو برای فروش توسط این شرکت‌ها عرضه شده‌اند. لازم به ذکر است بیشتر این تجهیزات با حمایت و برنامه‌ریزی ستاد توسعه فناوری نانو تولید شده‌اند.

در ادامه گزارش به معرفی بیشتر برخی تجهیزات نانویی پرداخته می‌شود.

طیف‌سنج تحریکی یونی جدیدترین سیستم ساخته شده توسط شرکت تاف فناور پارس است که در این نمایشگاه به فروش می‌رسد. این سیستم یک فناوری موفق در آشکارسازی مقادیر جزئی مواد شیمیایی، سموم و داروهاست.

میکروسکوپ educational ARA- AFM  ساخته شده در شرکت آراپژوهش با کارایی راحت در راستای آموزشی میکروسکوپAFM  به دانش آموزان طراحی شده است. این شرکت علاوه بر این سیستم دستگاه‌های AFM که در راستای پروژه‌های نانو علاوه بر توپوگرافی و تصویرگیری در مقیاس مولکولی و اتمی توانایی تعیین خواص فیزیکی‌، شیمیایی‌، مکانیکی‌، الکترونیکی و مغناطیسی مواد در مقیاس نانو دارند را برای فروش ارائه کرده است.

دستگاه پلاسما استریلایزر شرکت یارنیکان صالح با فناوری استریلیزاسیون آب اکسیژنه در محیط پلاسما طراحی شده است و در فرایند تمیزکاری ابزار پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد‌. دستگاه لایه‌نشانی قوس کاتدی‌ از دیگر تجهیزات‌ ارائه شده توسط شرکت یارنیکان صالح در سومین نمایشگاه ساخت ایران است‌. این سیستم جهت لایه نشانی در صنایع مختلف قابل استفاده است.

شرکت خلاء پوشان فلز٬ فعال در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات فرآوری مواد پیشرفته تحت خلا و تجهیزات خلاء در این نمایشگاه تجهیزاتی چون سیستم‌های اسپارک پلاسما زینترینگ‌، انواع کوره‌های المنتی و القایی تحت خلا٬ ماشین‌های ریخته‌گری خلا و انواع سیستم‌های لایه‌نشانی در خلاء را عرضه کرده است.

شرکت پوشش‌های نانوساختار همچون دو دوره گذشته در نمایشگاه ساخت ایران حضور داشته و محصولاتی چون اسپاترینگ رومیزی یک و سه کاتد‌ی، اسپاترینگ رومیزی همراه با تبخیر حرارتی و کربن کوت را برای فروش ارائه کرده است‌.
شرکت نانوساختار آسیا در سومین نمایشگاه تجهیزات ساخت داخل، هشت مدل دستگاه الکتروریسی با کارایی‌هایی چون دو های-ولتاژ بودن، تزریق همزمان شش نوع پلیمر‌، نانو الیاف لایه‌ای و کامپوزیتی، قابلیت برنامه‌ریزی و تولید نانو الیاف موازی را ارایه کرده‌ است. لازم به ذکر است، دستگاه الکتروریسی در صنایع پزشکی، داروسازی‌، کشاورزی، نظامی، سلول‌های خورشیدی، سموم هوشمند و بسته‌بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این شرکت تا کنون صادراتی به کشورهای آمریکا، ترکیه، هند و آفریقای جنوبی داشته‌است.

میکروسکوپ STM با قابلیت‌های تصویر‌برداری جریان ثابت و ارتفاع ثابت٬ لیتوگرافی جریان تونلی اسپکتروسکوپی ZI و VI٬ جابجایی موتورایز نمونه برای هر دو دستگاه STM و AFM و میکروسکوپ AFM با قابلیت‌های تصویر‌برداری تماسی به صورت نیرو ثابت و ارتفاع ثابت با خروجی‌های نیروی عمودی، نیروی جانبی و توپوگرافی حالت‌های کار نیمه تماسی و غیر‌تماسی با خروجی‌های فاز، دامنه، توپوگرافی و فرکانس، ساخته شده توسط مهندسان شرکت نانو‌سیستم پارس در سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل به فروش می‌رسد.

گفت‌وگوهای انجام شده با غرفه‌داران شرکت‌های تجهیزات‌ساز به‌ویژه شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو، نشان‌دهنده‌ی رضایت ایشان از استقبال چشم‌گیر پژوهشگران و مراکز آزمایشگاهی٬ پژوهشی و صنعتی کشور از نمایشگاه ساخت داخل است‌.

سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی تا هفتم اردیبهشت‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپا خواهد بود و درین مدت بیش از ۳۰۰ شرکت تجهیزات‌ساز و مواد آزمایشگاهی‌، بیش از ۷۰۰۰ محصول خود را جهت فروش عرضه کرده‌‌اند.