ایجاد «بزرگراه هیدروژن» با فتوسنتز مصنوعی نانوذرات

شرکت هایپرسولار (HyperSolar) قصد دارد ایستگاه‌های تولید هیدروژن در کالیفرنیا ایجاد کند تا سوخت خودروهای هیدروژنی را تأمین کند. این شرکت از نانوذرات برای فتوسنتز مصنوعی استفاده می‌کند تا مولکول‌های آب شکسته شده و هیدروژن تولید شود.

هایپرسولار (HyperSolar) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تولید هیدروژن از نور خورشید است. این شرکت اعلام کرد که کمیسیون انرژی کالیفرنیا به زودی ۲۰ میلیون دلار روی برنامه ساخت ایستگاه‌های سوخت هیدروژنی این شرکت سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این کار برای تأمین سوخت هیدروژنی خودروهای هیبریدی در این ایالت انجام می‌شود.
درحال حاضر ۱۰ ایستگاه سوخت‌گیری هیدروژنی در کالیفرنیا وجود دارد که بیشترین ایستگاه در میان ایالات مختلف آمریکا است. بیشتر این ایستگاه‌ها در شهر لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو قرار دارد. با این سرمایه‌گذاری جدید امکان فراهم‌سازی نیمی از ۱۰۰ ایستگاه برنامه‌ریزی شده در این ایالت به وجود می‌آید. افزایش ایستگاه‌های سوخت‌هیدروژنی می‌تواند موجب رونق خودروهای هیدروژنی و افزایش تعداد آن‌ها در بازار شود.
هایپرسولار معتقد است که این ایستگاه‌های سوخت‌رسانی می‌تواند فرصت‌ تازه‌ای برای فناوری تولید انرژی تجدید‌پذیر هیدروژن شود. از آنجایی که منبع تولید هیدروژن، شکستن آب با نور خورشید است، این روش آلودگی نداشته و به آن هیدروژن سبز گفته می‌شود، در حالی که در روش‌های دیگر تولید هیدروژن، نظیر استفاده از گاز طبیعی، برخی آلاینده‌ها تولید می‌شوند که به آن‌ها هیدروژن قهوه‌ای گفته می‌شود.
تیم یانگ، مدیرعامل شرکت هایپرسولار، می‌گوید: « ایجاد بزرگراه هیدروژن همیشه یک رؤیا و هدف دور از دسترس بوده است. اما با این سرمایه‌گذاری می‌توان گفت که این بزرگراه ایجاد خواهد شد. خودروسازان بزرگی نظیر هیوندا، تویوتا و هوندا که در حال کار روی ساخت خودروهای هیدروژنی هستند از این سرمایه‌گذاری خوشحال شده و به سوی افزایش تولید این نوع خودروها خواهند رفت.»
شرکت هایپرسولار به دنبال استفاده از نور خورشید برای شکستن مولکول آب و ایجاد هیدروژن است. برخلاف سوخت‌های فسیلی، این روش هیچ آلایندگی ندارد و محصول جانبی آن آب است. این شرکت با استفاده از نانوذرات، نوعی فتوسنتز مصنوعی را ارائه کرده است که امکان استفاده از نور خورشید برای شکستن مولکول‌های آب در آن فراهم شده است.