ژل آنتی‌باکتری حاوی نانوذرات نقره برای ورزشکاران

یک شرکت آمریکایی، ژلی برای ورزشکاران ساخته است که می‌تواند عوامل عفونت‌زا روی زخم‌ها را از بین ببرد. در این ژل از نانوذرات نقره استفاده شده و فناوری آن به صورت پتنتی به ثبت رسیده است.

در تمام ورزش‌ها، صرف نظر از این که در چه سطحی باشد، تمرین کردن یکی از اصول اولیه برای کسب آمادگی است. میکرواورگانیسم‌های زیادی در سالن‌های تمرین، رختکن و ورزشگاه‌ها وجود دارد که می‌تواند سلامت ورزشکاران را به خطر اندازد. میکرواورگانیسم‌هایی نظیر E. coli, Staph و MRSA می‌توانند عملکرد ورزشکاران را به مخاطره بیاندازند؛ بنابراین باید با مدیریت صحیح مراقب این میکرواورگانیسم‌ها بود.
ریک فرانکلین، بوکسور میان وزن آمریکایی، می‌گوید: «من از آرمو ژل (Armor Gel) برای محفاظت خود از گزند عفونت‌ها استفاده کردم. این ژل موجب تسریع زمان بهبود زخم‌های من شده و می‌تواند برای تمام ورزشکاران مناسب باشد.»
این ژل می‌تواند مانع از گسترش عفونت و میکروب شود. بسیاری از ورزشکاران در طول تمرین دچار جراحات و زخم‌هایی می‌شوند که گاهی این زخم‌ها به قیمت از دست دادن پیروزی برای آن‌هاست.
برای حل این مشکل، محققان شرکت امریکن بیوتک لبز (ABL) این ژل حاوی نانوذرات نقره را ساختند که می‌تواند تا ۳ روز روی بدن بیمار باقی بماند. فرمولاسیون این ژل به صورت پتنتی به ثبت رسیده است. این ژل روی سطح زخم قرار می‌گیرد و آن را محافظت می‌کند. نتایج آزمایش‌های انجام شده نشان می‌دهد که این ژل می‌تواند میکروب‌ها و عوامل عفونت‌زا را به شدت کاهش دهد. با کاهش مقدار باکتری‌ها روی زخم، بدن فرصت کافی برای ترمیم زخم را دارد. این ژل هیچ ترکیب سمی نداشته و می‌تواند سدی در مقابل عوامل بیماری‌زا باشد.
امریکن بیوتک لبز از سال ۲۰۰۲ فعالیت خود را آغاز کرده و به عنوان یک شرکت زیست‌فناوری روی تجاری‌سازی محصولات مبتنی بر نانوذرات نقره فعالیت می‌کند.