تقدیر از تهیه کنندگان نرم افزار آموزشی میلیاردیم ایمنی فناوری نانو

طی مراسمی با حضور دکتر سرکار، دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر بیت اللهی رئیس کمیته فنی استانداردهای نانو و دکترقاضی خوانساری مدیرشبکه ایمنی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو از تهیه کنندگان نخستین نرم افزار آموزشی ایمنی فناوری نانو تقدیر شد.

نرم‌افزار آموزشی میلیاردیم ویژه ایمنی فناوری نانو به همت شبکه ایمنی ستاد نانو و نیز سامانه آزمایشگاه‌های پاک (ساپ) و حمایت اساتید دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف تولید شده است.

دبیر ستاد نانو در این مراسم ضمن قدردانی از همکاری دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف، نرم‌افزار آموزشی میلیاردیم ایمنی فناوری نانو را یک اثر آموزشی ارزشمند داخلی در این حوزه ارزیابی کرده و بر تهیه نسخه انگلیسی این نرم‌افزار توسط دست‌اندرکاران و انتشار آن در سایت ستاد نانو تاکید نمود.

دکتر بیت‌اللهی نیز با تاکید بر اهمیت الزام رعایت اصول ایمنی در آزمایشگاه‌ها افزود: «بایستی به بحث ایمنی در آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و به طور کل در محیط‌های کار با نانومواد و نیز سایر مراکز مرتبط اهمیت ویژه‌ای داده شود. و باید  به دانشجویان و کاربران آزمایشگاه‌ها پیش از ورود به آزمایشگاه آموزش‌های لازم داده شود.»

رئیس کمیته فنی استانداردهای نانو ادامه داد: «کارگروه استاندارد و ایمنی ستاد توسعه فناوری نانو نیز در راستای شناسایی و تدوین استاندارهای مورد نیاز در فناوری نانو شکل گرفته و حمایت‌های لازم را در این راستا خواهد داشت.»

همچنین آقای احمدوند دبیر کارگروه ترویج ضمن تقدیر و تشکر از این حرکت ارزنده و مفید پیشنهاد کرد تا دستورالعمل کار با نانو مواد در محیط‌های آزمایشگاهی تدوین گردد و به عنوان منبع معتبری برای استفاده دانشجویان و سایر مخاطبین مرتبط بر روی سایت قرارداده شود.

گفتنی است، این نرم افزار از سری نرم افزارهای میلیاردیم است که دارای بخش کلاس مجازی با موضوعات «ضرورت آموزش ایمنی»، «آموزش ایمنی» و « مدیریت پسماندهای خطرناک» و همچنین مقالاتی با موضوعات، «مسائل ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی فناوری نانو»، «آیین کار سلامت و ایمنی در محیط کار با نانو مواد»، «معرفی استاندارهای فناوری نانو، استانداردهای بین‌المللی و ملی»، « استاندارهای بین‌المللی مدیریت خطر در فناوری نانو» و « فناوری نانو، بسته‌بندی و حمل و نقل ایمن نانو مواد- آیین‌کار» است.

این مراسم در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه در محل ستاد توسعه فناوری نانو برگزار و از تهیه‌کنندگان این نرم افزار تقدیر شد.