کاربرد فناوری نانو در تولید رنگ‌های ترک تزئینی ایرانی

شرکت رنگ ترک پورقاضیان، محصولات خود را بر پایه‌ی فناوری نانو به بازار عرضه می‌نماید. رنگ‌های ترک تزئینی این شرکت، طرحی شبیه به سنگ را پدید می آورند و قابلیت استفاده بر روی انواع سطوح از جمله پلاستیکی و فلزی را دارد.

به گفته‌ی علیرضا پورقاضیان اصفهانی، رییس هیأت مدیره‌ی شرکت، با توجه به عدم تمایل دو لایه‌ی مختلف رنگ به یکدیگر، پیش از این، ایجاد طرح‌های رنگ ترک تنها در صنایع چوب و با استفاده از روش‌های خاص و پیچیده مقدور بود. این طرح‌ها تنها در چند فام خاص، محدود به ۲ یا ۳ فام، قابلیت اجرا داشتند و استفاده از آن‌ها نیاز به مهارت بالایی داشت.
وی در ادامه عنوان کرد: «با تولید این محصول بر پایه‌ی فناوری نانو، بدون محدودیت فام و عدم نیاز به تجربه و مهارت بالای کاربر می‌توان به سادگی از این رنگ‌ها استفاده نمود. لذا کاربری قطعه‌ی رنگ شده به شدت افزایش می‌یابد و در کنار استفاده‌های هنری، می‌توان از این رنگ‌ها در حوزه‌های صنعتی نیز استفاده کرد.»
پورقاضیان در ادامه به مزایای این محصول اشاره کرد و افزود: «رنگ‌های تزئینی ترکدار، قابلیت اجرا بر روی همه‌ی سطوح، با جنس و شکل‌های متفاوت را دارد. امکان رنگ‌آمیزی بر روی سطوح رنگ پذیر پلاستیکی بدون نیاز به آستر نظیر ABS و پلی استایرن(Polystyrene) و هایم پک، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این محصول است. از طرفی سرعت خشک شدن آن نیز بسیار بالاست. امکان اجرای دو یا چند فام مختلف بر روی سطح به طور همزمان، از دیگر مزایای استفاده از این محصولات است.»
به گفته‌ی رییس هیأت مدیره‌ی شرکت پورقاضیان، از این محصول می‌توان در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان سازی، چوب، پلاستیک، شیشه و به ویژه صنایع فلزی استفاده کرد.
همچنین سهولت استفاده، عدم نیاز به دستگاه‌های خاص جهت رنگ‌آمیزی و آسیب پذیری ضعیف فیلم رنگ نهایی به دلیل خواص مکانیکی مطلوب آن، امکان ترمیم قطعه‌ی رنگ شده را توسط کاربر به راحتی مقدور می‌سازد.
این محصول دارای تأییدیه نانومقیاس از ستاد توسعه‌ی فناوری نانو بوده و اختراعی از آن با عنوان «رنگ‌های ترک دار با بیس کیت‌های منقبض شونده» و شماره ۳۲۲۸۷ در اداره‌ی ثبت اختراعات ایران به ثبت رسیده است.