کشورهای آفریقایی برای داشتن شبکه ایمنی نانومواد منطقه‌ای برنامه ریزی می‌کنند

تعدادی از کشورهای آفریقایی تصمیم گرفته‌اند برای تامین ایمنی به هنگام کار با نانومواد، یک شبکه منطقه‌ای ایجاد کنند. این تصمیم در یک کارگاه آموزشی در لوزاکا، زامبیا، توسط سازمان ملل متحد برای آموزش و تحقیقات (UNITAR) و مدیریت محیط زیست زامبیا (ZEMA) و با ک

تعدادی از کشورهای آفریقایی تصمیم گرفته‌اند برای تامین ایمنی  به هنگام کار با نانومواد، یک شبکه منطقه‌ای ایجاد کنند. این تصمیم در یک کارگاه آموزشی در لوزاکا، زامبیا، توسط سازمان ملل متحد برای آموزش و تحقیقات  (UNITAR) و مدیریت محیط زیست زامبیا (ZEMA) و با کمک مالی سوئیس، اتخاذ شده است.

به گفته گئورگ کارلاگانی، مشاور ارشد در زمینه‌ی مواد شیمیایی و مدیریت ضایعات مربوط به برنامه UNITAR، کشورهای آفریقایی به استفاده از فناوری نانو با هدف توسعه صنعت و دست یابی به فناوری نوین، علاقه دارند، اما نگرانی‌هایی در مورد ایمنی وجود دارد. وی ادامه داد، در حال حاضر، کشورهای آفریقایی توانایی استفاده از نانومواد را ندارند و فقط در زمینه بهبود خواص پلاستیک و منسوجات، از نانومواد استفاده می‌کنند. به علت آگاهی بسیار کم شرکت‌های آفریقایی در مورد فیزیک حالت جامد نانومواد و بحث‌های شیمیایی این مواد نگرانی شدیدی وجود دارد.

این کارگاه با هدف گرد هم آوردن دانشمندان فناوری نانو از دانشگاه‌های آفریقایی و کارشناسان موسسه مدیریت استراتژیک بین‌المللی مواد شیمیایی (Saicm)، برگزار شده است.

علاوه بر ایجاد یک شبکه منطقه‌ای برای بالا بردن آگاهی و ایجاد ظرفیت استفاده از نانومواد، این نشست درمورد مباحث زیر نیز به بحث و گفت‌وگو پرداخت:

  •  راه‌های نظارت نانومواد در صنعت
  • ‌توسعه‌ی دستورالعمل‌های ایمنی محل کار
  • توسعه چارچوب‌های حقوقی برای ایمنی نانومواد
  • راه‌اندازی گروه‌های کاری ملی
  • و انجام یک نظرسنجی از وضعیت نانومواد

یک گروه از نمایندگان زامبیا، آفریقای جنوبی، غنا، کنیا، سنگال، سودان و تانزانیا نتایج حاصل شده در این کارگاه را برای ارائه به شبکه ایمنی نانو منطقه‌ای تدوین خواهند کرد. تدوین نتایج گردهمایی تا قبل از جلسه چهارم کنفرانس بین المللی مدیریت مواد شیمیایی (ICCM4)که در ژنو و در ۲۸ سپتامبر برگزار می‌شود، انجام خواهد شد. مشابه این اقدامات برای توسعه مراکز سم‌شناسی نیز در آفریقا انجام شده است. دو نشست ایمنی نانو منطقه‌ای دیگر نیز در در این ماه و ماه بعد، در بوگوتا و بانکوک برگزار خواهد شد.