نانوزیست‌حسگری برای شناسایی باکتری لیستریا

محققان با الهام از طبیعت موفق به ساخت نانو‌زیست‌حسگری شدند که قادر به شناسایی باکتری لیستریاست. این حسگر می‌تواند با دقت بالایی وجود این آلاینده مواد غذایی را شناسایی کند.

کامرون گومز، از محققان مرکز تحقیقات اگریلایف، موفق به ساخت زیست‌حسگری شده که قادر به شناسایی باکتری‌ها و آلاینده‌های زیست‌محیطی در مدت کمتر از سه دقیقه است. گومز می گوید: «ما امیدواریم که بتوانیم به زودی سطح شناسایی را به یک باکتری در ۲۵ گرم برسانیم.»
این فناوری را می‌توان برای شناسایی پاتوژن‌های مختلف نظیر ای‌کولا به کار گرفت. این گروه از این روش برای شناسایی باکتری لیستریا استفاده کرده است، چرا که این باکتری حتی در دمای انجماد نیز زنده می‌ماند. این باکتری یکی از رایج‌ترین باکتری‌های غذایی در جهان است که به عنوان سومین عامل مرگ‌و‌میر مسمویت‌های غذایی شناخته می‌شود.
گومز می‌گوید: «این باکتری می‌تواند در حالت انجماد نیز به رشد ادامه دهد اما زمانی که دما به حالت بهینه یعنی ۳۰ تا ۳۷ درجه سانتیگراد رسید فرآیند رشد تسریع می‌شود. این برای مواد غذایی موجود در فریزر بسیار مشکل‌ساز است.»
در حال حاضر برای شناسایی باکتری لیستریا نیاز به ادوات و روش‌های پیچیده‌ای است که چند روز زمان نیز نیاز دارد.
برای حل این مشکل زیست‌حسگری به صورت تراشه ساخته شده است که از یک تمبر کوچکتر است. این حسگر دقت بسیار بالایی دارد و نتیجه عملکرد نمونه اولیه (پروتوتایپ) آن رضایت‌بخش بوده است. محققان این پروژه امیدوارند که این حسگر طی چند سال آینده تجاری‌سازی شود.
در ساخت این حسگر از ترکیب نانوساختار، مهندسی پلیمر، زیست‌شناسی و الکتروشیمی استفاده شده است. این گروه تحقیقاتی از یک نوع نانوساختار برای به دام اندازی باکتری استفاده کردند. این نانوبرس حاوی مولکول‌های اپتامری از جنس DNA یا RNA است که به گیرنده‌های اورگانیسم هدف متصل می‌شود.
گومز و همکارانش برای ساخت این حسگر از یک نوع جاندار مناطق هاوایی الهام گرفتند. این جاندار با استفاده از نانوساختار مویی شکل خود می‌تواند باکتری‌های مورد نظر خود را به دام اندازد.