تجاری‌سازی فناوری نانوبلورها در تولید دارو

شرکت ویندولاس بیوتک (Windlas Biotech limited) قرارداد همکاری با موسسه ملی آموزش و تحقیقات دارویی هند (NIPER) منعقد کرده تا فناوری تولید نانوبلورها در بخش دارویی را که این موسسه به‌صورت پتنتی به ثبت رسانده، تجاری‌سازی کند.

داروها زمانی که به شکل نانوبلور در می‌آیند اثرگذاری آنها افزایش می‌یابد. موسسه ملی آموزش و تحقیقات دارویی هند (NIPER) اخیرا موفق به ثبت پتنتی در این حوزه شده‌است. با استفاده از این پتنت‌ها که در اروپا و آمریکا به ثبت رسیده است، می‌توان هزینه تولید دارو را کاهش داد.
پیش‌بینی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بازار رهاسازی دارو ۱۳۶ میلیارد دلار در جهان است که ۶۰ درصد از این بازار در اختیار نانوبلورها است. بوتانی از محققان این پروژه می‌گوید: «موسسه NIPER موفق به ارائه فناوری تولید نانوبلورهایی موسوم به NanoCrySP شده‌است. بیش از ۶۰ درصد داروها به سادگی در آب حل نمی‌شوند، بنابراین جذب آنها از طریق خون و بافت به سختی انجام می‌شود. این پایین بودن انحلال موجب شده تا استفاده خوراکی داروها اثربخشی کمتری داشته باشد. استفاده از فناوری نانوبلورها موجب می‌شود تا این مشکل به حداقل برسد. بنابراین با ارائه روشی برای تولید داروها به صورت نانوبلور می‌توان این حوزه را توسعه داد. برخلاف بسیاری از فناوری‌های فعلی، در این روش می‌توان نانوبلورها را به صورت مستقیم از حالت پودر ایجاد کرد در حالی که معمولا نانوبلورها را از محلول و به صورت سوسپانسیون تولید می‌کنند. در روش‌های رایج، نانوبلور تولید شده در فاز سیال به صورت نانوبلور جامد در می‌آید. تولید مستقیم نانوبلور از فاز جامد موجب کاهش هزینه‌های تولید می‌شود و رقابت‌پذیری این فناوری را در بازار توسعه دارویی بهبود می‌دهد.»
NIPER اخیرا توافق‌نامه همکاری برای توسعه و تجاری‌سازی این پتنت به امضاء رسانده است. این توافق‌نامه با شرکت ویندلاس بیوتک، یکی از شرکت‌های دارویی هند، به امضاء رسیده است. در حال حاضر این فناوری در مقیاس آزمایشگاهی تولید می‌شود که به زودی با کمک شرکت ویندلاس بیوتک این فناوری وارد فاز آزمون بالینی شده و بعد به تولید انبوه می‌رسد.
پس از تجاری‌سازی این فناوری، سود حاصل از فروش این نانوبلورها به NIPER نیز پرداخت می‌شود. در صورت موفقیت این فناوری، روش‌های درمانی جدیدی با داروهای فعلی ارائه می‌شود.