برندگان مسابقه واژه‌گزینی در فناوری نانو معرفی شدند

در خرداد ماه سال جاری، ستاد توسعه فناوری نانو‌ اقدام به برگزاری مسابقه‌ای تحت عنوان مسابقه واژه‌گزینی در فناوری نانو نمود. در این مسابقه شرکت‌کنندگان باید بهترین معادل فارسی برای دو اصطلاح Nano-Enabled وNano-Enhanced راپیشنهاد می‌کردند.
نتایج این مساب

در خرداد ماه سال جاری، ستاد توسعه فناوری نانو‌ اقدام به برگزاری مسابقه‌ای تحت عنوان مسابقه واژه‌گزینی در فناوری نانو نمود. در این مسابقه شرکت‌کنندگان باید بهترین معادل فارسی برای دو اصطلاح Nano-Enabled وNano-Enhanced راپیشنهاد می‌کردند. این مسابقه مورد استقبال گسترده فعالان حوزه فناوری نانو قرار گرفت به طوری‌که ۱۲۳ نفر از محققان و صاحب‌نظران در مسابقه شرکت و در حدود ۴۰۰ واژه معادل برای این دو اصطلاح ارائه نمودند.
واژه‌های پیشنهادی در جلساتی با حضور نمایندگانی از فرهنگستان زبان و ادب فارسی، سازمان ملی استاندارد ایران و ستاد توسعه فناوری نانو و با توجه به معیارهایی از جمله کوتاه و موجز بودن واژه، روان و سیلیس بودن، ارائه تعاریف درست و دقیق و نوآوری و خلاقیت مورد داوری و ارزیابی قرار گرفتند. در نهایت واژه «نانوپدید» برای عبارت Nano-Enabled و «نانوبهبود» برای عبارت Nano-Enhanced  مورد پذیرش واقع شدند.
با توجه به اینکه ۱۵ نفر از شرکت‌کنندگان، واژه نانوبهبود را پیشنهاد داده بودند، پس از قرعه‌کشی، سرکار خانم اکرم حسن‌پور به عنوان برگزیده معرفی شدند. همچنین جناب آقای علی مرجوی به عنوان تنها پیشنهاد‌دهنده واژه نانوپدید برگزیده شدند. جوایز برندگان بعد از هماهنگی‌های لازم ارسال خواهد شد.
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ضمن تشکر از تمامی شرکت‌کنندگان در این مسابقه، از عموم دانشجویان، محققان و استادان محترم دانشگاه دعوت می‌نماید تا مطالب و نظرات خود پیرامون معیارهای دسته‌بندی محصولات در ذیل این دو واژه را به آدرس Standard@nano.ir ارسال نمایند تا به نام آن‌ها در سایت Nano.ir و نیز ماهنامه‌ی فناوری نانو درج گردد.