کارگاه آموزشی فناوری نانوی ایران در چین برگزار شد

شبکه آزمایشگاههای آموزشی فناوری نانو (توانا) روزهای جمعه و شنبه ۲۷ و ۲۸ شهریور ماه ۱۳۹۴ یک کارگاه آموزشی برای مدیران و دبیران ۲۰ مدرسه در شهر سوژو در کشور چین برگزار کرد.

آقای Xu Shao Jie معاون آموزشی پارک فناوری سوژو (SIP)، آقای دکتر سعید سرکار دبیر ستاد فناوری نانو، آقای Ke Xu مدیر مرکز آنالیز مجموعه SINano و نماینده شرکت Nanosurf سوییس، در این کارگاه حضور داشتند.

این کارگاه با هدف معرفی آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی توانا و آشنایی دبیران چینی با این آزمایشگاه‌ها و همچنین معرفی فعالیت‌های دانش‌آموزی ایران برگزار شد.

آقای Xu Shao Jie، مسئول آموزش پارک فناوری سوژو (SIP)، برگزاری این کارگاه را برای تقویت رابطه دوستانه دو کشور و توسعه همکاری‌های آموزش فناوری نانو مثبت ارزیابی کرد و برای هر چه بهتر برگزار شدن کارگاه آموزشی ابراز امیدواری کرد.  

در ادامه دکتر سرکار ضمن تشکر از میزبانان برگزاری کارگاه، مطالبی را در خصوص تاریخچه توسعه فناوری نانو در ایران و کسب جایگاه هفتم ایران در بین کشورهای دنیا بیان نمود. سپس به طور خلاصه برنامه‌های آموزشی فناوری نانو در سطح دانش‌آموزی در ایران را توضیح داده و تاکید کرد، آزمایشگاه‌های دانش‌آموزی، بستر مناسبی برای آموزش و پژوهش دانش‌آموزان در زمینه فناوری نانو بوده است و آینده توسعه فناوری نانو به دانش‌آموزان امروز تعلق خواهد داشت.

دبیر ستاد نانو، در پایان سخنرانی خود برگزاری کارگاه‌های مشابه را زمینه‌ساز تعاملات هرچه بیشتر و بهتر دو کشور در زمینه فناوری نانو عنوان کرد.

سپس مهندس سعید ساعدی، معاون پژوهشی شبکه آزمایشگاه‌های توانا به معرفی فعالیت‌های باشگاه دانش‌آموزی فناوری نانو در ایران  پرداخت و توضیحاتی در خصوص تجهیزات آزمایشگاهی و خدمات آموزشی توانا ارائه کرد.

در روز دوم کارگاه نیز نحوه کار با تجهیزات آموزشی توانا به دبیران چینی آموزشی داده شد و یک آزمایش لیتوگرافی به طور عملی آموزش داده شد.

این کارگاه به زبان انگلیسی ارائه گردید و به طور هم‌زمان به زبان چینی ترجمه شد.
پارک صنعتی سوژو (Suzhou Industrial Park-SIP) با جمعیت ۱/۲ میلیون نفر از شهرهای مهم چین در حوزه نوآوری و فناوری با تمرکز بر حوزه فناوری نانو است و مرکز تحقیقاتی SINano تحت نظر آکادمی علوم چین از مراکز مهم تحقیقاتی این شهر در زمینه فناوری نانو است.

لازم به ذکر است مرکز نانو ایرانچین از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ با هدف توسعه همکاری‌های مشترک در زمینه فناوری نانو بین دو کشور ایران و چین فعالیت خود را در این شهر آغاز نموده است و حوزه آموزش دانش‌آموزی نانو از حوزه‌های مورد علاقه برای همکاری مشترک بین دو کشور محسوب می‌شود.