فناوری‌نانو در بلغارستان: گزارش بازار

فقدان منابع مالی به همراه گزینه‌های تأمین مالی ضعیف و پراکندگی تحقیقات، از عوامل بازدارنده توسعه علوم از جمله فناوری‌نانو در کشور بلغارستان محسوب می‌شود.

کشور بلغارستان با جمعیتی حدود ۷ میلیون نفر، در اروپای جنوب شرقی و در بین کشورهای ترکیه و رومانی واقع شده است. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۱۳ میلادی، ۵۴٫۴۸ میلیارد دلار بوده است.
شرکت‌های فناوری‌ نانو
برخی از شرکت‌های اصلی فناوری‌ نانو در کشور بلغارستان عبارتند از:
•  مولتی‌کوتز: این شرکت نوپا، با همکاری کشور آلمان در سال ۲۰۰۳ تأسیس شده و در زمینه نانوپوشش‌ها و نانوساختارها فعالیت می‌کند.
•  شرکت Innovative Solutions Bulgaria: این شرکت در زمینه تحقیقات انواع میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) فعالیت می‌کند.
تحقیقات و آموزش فناوری‌ نانو
دانشگاه‌هایی که در کشور بلغارستان در زمینه تحقیقات و آموزش فناوری‌ نانو فعالیت می‌کنند عبارتند از:
•  آکادمی علوم بلغارستان: مرکز ملی NCNT متعلق به این آکادمی است. NCNT مرکز ملی تعالی علم و فناوری‌ نانو برای جامعه دانشگاهی و صنایع تولیدی این کشور است.
•  دانشگاه صوفیه: آزمایشگاه علم و فناوری نانوذرات (LNST) و گروه مونت‌کارلو از جمله بخش‌هایی هستند که در این دانشگاه در حوزه فناوری‌ نانو فعالیت می‌کنند.
•  دانشگاه فناوری شیمی و متالورژی (UCTM): اولویت‌های تحقیقاتی اصلی این دانشگاه، انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در حوزه فناوری‌های متالورژی و شیمی است که حاوی نانومواد است.
بی‌شک فقدان منابع مالی به همراه گزینه‌های تأمین مالی ضعیف و پراکندگی تحقیقات، از عوامل بازدارنده توسعه علوم از جمله فناوری‌ نانو در کشور بلغارستان محسوب می‌شود.