راه‌اندازی پایگاه داده محصولات غذایی حاوی نانومواد

این پایگاه داده، حاوی حدود ۳۰۰ محصول غذایی و محصولات مرتبط با مواد غذایی است که از نانو استفاده می‌کنند.

مرکز ایمنی غذا (CFS) در ایالات متحده آمریکا، پایگاه داده جدید قابل جستجویی را در زمینه محصولات غذایی مصرفی حاوی فناوری‌نانو راه‌اندازی کرده است. محصولات غذایی مرتبط مشترک که حاوی فناوری‌نانو هستند، شامل شکلات، شیرخشک بچه‌ها و ظروف پلاستیکی ذخیره‌سازی غذا می‌باشند. فناوری‌نانو یک پلت‌فورم جدید و قدرتمند برای مشارکت و بازسازی ماهیت مواد در مقیاس ملکولی و اتمی است. این پایگاه داده، حاوی حدود ۳۰۰ محصول غذایی و محصولات مرتبط با مواد غذایی است که از نانو استفاده می‌کنند.
به گفته جی‌دی هانسون، تحلیل‌گر ارشد سیاست‌گذاری در مرکز ایمنی غذا، «دانشمندان بر این باورند که نانومواد، حاوی ریسک‌های جدیدی است که نیازمند الگوهای جدید آزمایش سم‌شناسی هستند. اما مقررات و رویه‌های آزمایش موجود این محصولات جدید، کم بوده و غالبا اطلاعاتی در این زمینه وجود ندارد». «سادگی استفاده از پایگاه داده، گامی برای پرکردن این شکاف اطلاعاتی، آگاه کردن مشتریان از گستردگی این فناوری و بهبود شفافیت در زمینه عرضه مواد غذایی است».
راه‌اندازی این پایگاه داده به دنبال مطالعه‌ی جدیدی بود که توسط گروه دوستداران زمین (FOE) در کشور استرالیا انجام شد. گروه مذکور وجود نانومواد در ۱۴ محصول غذایی را آزمایش کردند. بر اساس نتایج حاصله، هیچ کدام از این محصولات دارای برچسب حاوی عناصر نانو نبوده و بنابراین دارای مقررات خاص فناوری‌نانو نبودند.
پایگاه داده جدید دربرگیرنده ۴۰ نوع مختلف نانومواد بوده و تنها پایگاه داده‌ای است که به طور انحصاری بر غذا و محصولات مرتبط با مواد غذایی تمرکز دارد.