برگزاری سمینار صنایع غذایی در مهاباد و ارومیه

گروه ترویج صنعتی فناوری نانو در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در روز سه شنبه ۱۷ آذرماه ۱۳۹۴ سمینارهایی را تحت عنوان “فناوری نانو و تحولات متصور برای صنایع غذایی و نوشیدنی” با حضور افراد و اغشار مرتبط نظیر کارشناسان، فعالان صنعتی، مدیران، مسئولان در این حوزه

گروه ترویج صنعتی فناوری نانو در حوزه کشاورزی و صنایع غذایی در روز سه شنبه مورخ ۱۷ آذرماه ۱۳۹۴ در تعامل با سازمان جهاد کشاورزی استان و استانداری آذربایجان غربی، جهت آشنایی با مشکلات موجود و بررسی راه‏کارها و ارائه پیشنهادات، سمینارهایی را تحت عنوان “فناوری نانو و تحولات متصور برای صنایع غذایی و نوشیدنی” با حضور افراد و اغشار مرتبط نظیر کارشناسان، فعالان صنعتی، مدیران، مسئولان در این حوزه، تولیدکنندگان متخصص و صنعت گران صنایع غذایی برگزار کرد.

این برنامه در قالب دو جلسه جداگانه، صبح و بعد از ظهر اجرا گردید. جلسه صبح با حضور جمعی از صنعتگران جنوب استان آذربایجان غربی و در مکان سالن همایش‏‌های اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان مهاباد و جلسه بعد از ظهر این نشست در محل اتاق بازرگانی ارومیه و با شرکت جمعی از صاحبان صنایع مربوطه انجام شد.

در برنامه مذکور به مواردی همچون جایگاه نانوغذاها در بازار، چگونگی به کارگیری فناوری نانو در شرکت‏‌های صنایع غذایی معتبر دنیا، فناوری‏‌های موجود در عرصه صنایع غذایی از دیدگاه نانو، کاربرد این فناوری در صنایع بسته‏‌بندی و تصفیه پساب‏‌ها و ضایعات کارخانجات صنایع غذایی، بررسی محصولات ایرانی و وضعیت ایران و همچنین تبیین حمایت‏‌های دولتی و شرایط آن در کاربرد فناوری نانو پرداخته شد.

در پایان علاوه بر پاسخ‌گویی به سوالات کارشناسان و مدیران، نیازهای صنعتی این افراد نیز ثبت گردید که در این رابطه تعداد ۸ تقاضا مطرح شد. این موارد به تفکیک به صورت زیر است.

filereader.php?p1=main_c4ca4238a0b923820 

بیشترین تقاضای صنعتی ثبت شده در صنایع غذایی استان مربوط به بسته‌بندی محصولات غذایی است فیلتراسیون و تقاضای استفاده از فناوری‌هایی چون پاستوریزاسیون سرد و روش‏‌های کاهش بار میکروبی محصولات غذایی در مراتب بعدی قرار گرفت. همچنین با توجه به تعداد زیاد واحدهای تولید عرقیجات گیاهی و همچنین حضور صنایع خشکبار در این استان، به نظر می‌رسد استفاده از فناوری‌های پاستوریزاسیون و کاهش بار میکروبی با استفاده از پلاسمای سرد، فرصت مناسبی برای توسعه بازار و صادرات این محصولات ایجاد خواهد کرد.