در سومین هفته نانو در ارومیه و خوی دو نشست در حوزه کشاورزی برگزار شد

سمینار”فناوری نانو و تحولات متصور برای کشاورزی و صنایع وابسته” در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۱۷ و ۱۸ آذر٬ در سومین هفته نانوی کشور در شهرهای ارومیه و خوی برگزار شد.

سمینار «فناوری نانو و تحولات متصور برای کشاورزی و صنایع وابسته» صبح روز سه شنبه مورخ ۱۷/۹/۹۴ در محل سالن همایش‏‌های جهاد کشاورزی شهرستان خوی (استان آذربایجان غربی) برگزار شد. این سمینار که توسط گروه ترویج صنعتی کشاورزی و صنایع غذایی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و طی همکاری اداره استانداری استان آذربایجان غربی و جهاد کشاورزی این استان برگزار گردید، با استقبال و مشارکت مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی، کشاورزان نمونه و مدیران شرکت‌های کشاورزی شهرستان خوی روبرو شد.

در این برنامه، با در نظر گرفتن نیازها و معضلات این استان به توضیح کاربردهای فناوری نانو در زمینه کشاورزی و صنایع وابسته و پیشرفت‏‌های ایران و جهان، پرداخته شد. از جمله مطالبی که محور مباحث قرار گرفتند می‏‌توان به چگونگی رصد محتوای آبی خاک و تصفیه آن به وسیله فناوری نانو، حاصل‌خیزی و تغذیه گیاهی، چگونگی به کارگیری این فناوری در مبارزه با آفات و بیماری‏‌ها، پردازش‏‌هایی که می‏‌توان در این حوزه بر روی انواع بذور انجام داد، بسترهای کنترل شده کشاورزی و مدیریت پس از برداشت محصولات و در نهایت راه‏کارهای حل مشکلات موجود در مدیریت محصولات دام‌پروری و لبنیات و ماشین آلات مربوطه اشاره کرد.

همچنین دستاوردهای صنعتی ایران در این زمینه‌ها و امکان استفاده از این دستاوردها در استان آذربایجان غربی به بحث گذاشته شد.
در پایان این برنامه علاوه بر پاسخ‌گویی به سوالات کارشناسان و مدیران، نیازهای صنعتی این افراد نیز ثبت گردید که بیش از ۲۰ تقاضای صنعتی مطرح شد. این موارد به تفکیک به صورت زیر است.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636 

با توجه به گسترش بسیار زیاد صنعت کشاورزی در تمام ابعاد در این شهرستان و وجود مشکلاتی نظیر گرد و غبار و سرمای زودرس، مشخص گردید که این عوامل علتی بر ایجاد پیامدهای جانبی، مانند بیماری‏‌ها و خسارات پایین دستی می‏‌شوند. در این راستا شناسایی به موقع و جلوگیری از بروز این مسائل می‏‌تواند کمک شایانی نماید و همانطور که در نمودار فوق نیز نشان داده شده بیشترین نیاز در زمینه نانوحسگرها، بهداشت دام و مبارزه با آفات و بیماری‏‌ها ذکر گردیده است.

همچنین این سمینار در روز چهارشنبه ۱۸ آذرماه نیز در محل سالن همایش‏‌های سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی در ارومیه برگزار شد. این سمینار با استقبال و مشارکت مدیران و کارشناسان جهاد کشاورزی، دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته‏‌های مربوطه، کشاورزان نمونه و مدیران شرکت‌های کشاورزی این استان روبرو شد.

در پایان این برنامه علاوه بر پاسخ‌گویی به سوالات کارشناسان و مدیران، نیازهای صنعتی این افراد نیز ثبت گردید که در قالب ۳۷ پرسشنامه حاوی بیش از ۵۳ تقاضای صنعتی مطرح شد. این موارد به تفکیک به صورت زیر است.

filereader.php?p1=main_eccbc87e4b5ce2fe2 

با توجه به گسترش بسیار زیاد صنعت کشاورزی به صورت همه جانبه در این استان و وجود مشکلاتی نظیر گرد و غبار و سرمای زودرس، مشخص گردید که این عوامل علتی بر ایجاد پیامدهای جانبی، مانند بیماری‏‌ها و خسارات پایین دستی می‏‌شوند. بنابراین لزوم وجود حساسیت بر مدیریت سیستم‏‌های مبارزه‏‌ایی با مواردی از این دست کاملاً مشهود است. در این راستا شناسایی به موقع و جلوگیری از بروز این مسائل می‏‌تواند کمک شایانی نماید، از طرف دیگر به‏‌دلیل سطح زیر کشت وسیع این استان تغذیه مناسب خاک و مدیریت صحیح آن و به عبارتی خاک‌ورزی دقیق و حساب شده از ضروریات است.