افزایش ۲۰ برابری تقاضا برای نقاط کوانتومی

براساس گزارش جدید، پیش‌بینی می‌شود که میزان تقاضا برای نقاط کوانتومی از کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۲ تن در سال ۲۰۲۶ افزایش یابد .

از زمانی که شرکت سونی اولین تلویزیون مبتنی بر نقاط‌کوانتومی را در سال ۲۰۱۳ میلادی تولید نمود، این مواد مهندسی شده مورد توجه قرار گرفت. بر اساس گزارشی جدید با عنوان: «نقاط کوانتومی ۲۰۲۶-۲۰۱۶: کاربردها، بازارها و تولیدکنندگان» که توسط شرکت IDTechEx منتشر شده است، طی ۱۰ سال آینده، میزان تقاضا برای نقاط کوانتومی به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.
آنچه که باعث جذابیت این مواد شده است، خواص نوری آن‌هاست که کاربردهای مختلفی دارد. در مورد تلویزیون نیز، نقاط کوانتومی به افزایش وضوح تصاویر اصلی کمک می‌کند.
تجاری‌سازی و تولید انبوه نقاط کوانتومی، زمان‌بر است. شرکت کوانتوم‌دات اولین شرکت نوپایی بود که در سال ۱۹۹۸ نشان‌گرهای زیست‌ملکولی جدیدی توسعه داد. این ایده، استفاده از نقاط‌کوانتومی در علوم زیستی به جای برچسب‌های فلوئورسان بود.
شرکت‌های دیگر نیز بر این باورند که نقاط‌کوانتومی برای بهبود رنگ‌ها در نمایشگرها و نورپردازی ایده‌آل هستند. در سال ۲۰۰۹ میلادی شرکت نِکسوز، اولین لامپ LED را با استفاده از نقاط کوانتومی، تجاری‌سازی کرد. اما در آن زمان، دنیا آماده تغییر برای پذیرش نورپردازی مبتنی بر LED نبود، لذا این محصول به سرعت متوقف شد. به همین خاطر آینده نقاط‌کوانتومی چندان مشخص نبود تا زمانی که شرکت سونی از نقاط‌کوانتومی در تلویزیون LCD استفاده کرد و با این اقدام خود، باعث افزایش میزان اعتماد صنعت به این مواد گردید. در حال حاضر مدل‌های مختلف تلوزیزیون و نمایش‌گرهای موجود در بازار، مبتنی بر نقاط کوانتومی هستند.
هم‌اکنون کاربردهای موجود در پنل‌های نمایش‌گر، پیش‌ران فروش مواد نقاط کوانتومی هستند. براساس گزارش جدید، پیش‌بینی می‌شود که میزان تقاضا برای نقاط کوانتومی از کمتر از ۱۰۰ کیلوگرم در سال ۲۰۱۵ به بیش از ۲ تن در سال ۲۰۲۶ افزایش یابد که این رقم، نشان‌دهنده افزایش بیش از ۲۰ برابری میزان تقاضا برای نقاط‌کوانتومی است. عناصر LCD بزرگ‌ترین بازار این بخش را در اختیار دارند، اما کاربردهای دیگری نیز نظیر LED نقاط کوانتومی  و حسگر‌ها، از بخش‌های اصلی این بازار هستند.
طبق پیش‌بینی گزارش جدید، ارزش بازار جهانی ادوات و قطعات مبتنی بر نقاط‌کوانتومی تا سال ۲۰۲۶ به حدود ۱۱ میلیارد دلار خواهد رسید.