دانشگاه تگزاس: سنجش دائمی قند خون با نانوابزار زیرپوستی

یکی از محققان دانشگاه تگزاس موفق به دریافت حمایت مالی ۱۰۰ هزار دلاری برای ساخت نانوابزار قابل تزریق به بدن به‌منظور رصد دائمی قند خون شده‌است. این دستگاه با دقت بالایی می‌تواند میزان قند خون را به اسکنر طراحی شده برای این کار، منتقل کند.

چه خوب بود بیماران دیابتی به جای تزریق روزانه انسولین و اندازه‌گیری دائمی سطح قند خون، با استفاده از یک دستگاه کوچک نانومقیاس درون بدن، شرایط بیماری خود را کنترل می‌کردند. اخیراً کیونگسونگ یام از دانشگاه تگزاس موفق به دریافت حمایت مالی ۱۰۰ هزار دلاری برای ارائه فناوری نانومقیاس برای آزمودن قند خون شده‌است.
یام از زیست‌حسگر نانولوله‌ای که با پرتوهای نور مادون قرمز کار می‌کند برای این کار استفاده کرده است. این ابزار به‌صورت تزریقی وارد بدن بیمار می‌شود و سطح قند خون را به‌صورت دائمی رصد می‌کند. با استفاده از یک اسکنر می‌توان داده‌های خروجی از ابزار داخل بدن را استخراج کرد.
یام می‌گوید: «رصد دائمی گلوکز خون برای بیماران دیابتی ضروری است؛ این دستگاه می‌تواند به‌صورت دائمی اطلاعات مربوط به قند خون بیمار را نشان دهد. من معتقدم که این فناوری حسگری نانولوله‌ای می‌تواند پتانسیل‌های زیادی در بهبود کیفیت زندگی بیماران دیابتی داشته باشد.»
نتایج تحقیقات اولیه روی فناوری زیست حسگر نوری که با استفاده از نانولوله کربنی تک‌جداره ساخته شده‌است در قالب مقاله‌ای در نشریه nature nanotechnology منتشر شده‌است. پیشرفت‌های بعدی این پروژه نیز در نشریه Biotechnology به چاپ رسیده است.
گروه تحقیقاتی یام روی ساخت مواد و تجهیزات نانو و میکرو مقیاس قابل کاشت در بدن کار می‌کنند. یام در سال ۲۰۱۵ برای دریافت حمایت مالی تحقیقاتی اقدام کرد. یام با دن شری، استاد رشته شیمی و مدیر مرکز تحقیقات تصویربرداری پیشرفته در این دانشگاه، همکاری دارد.
در حال حاضر، بیماران دیابتی دو گزینه برای کنترل قند خون خود دارند، اول این که لوله‌ای وارد بدن بیمار شده و به‌صورت دائمی قند خون را رصد کند و دیگری استفاده از سوزن برای استخراج خون و به کارگیری یک دستگاه آزمایش قند خون است.
اشکال دستگاه‌های فعلی آن است که از حساسیت بالایی برای اندازه گیری برخوردار نیستند. همچنین برای رصد دائمی قند خون، دستگاه باید روزانه کالیبره شود. مشکل روش دوم هم دردناکی خون‌گیری از بیمار است.