ائتلافی برای استفاده از راهبرد چیدمان اتمی در تولید محصولات

آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا برای تولید محصولاتی با استفاده از چیدمان اتمی، اقدام به مشارکت با چند شرکت، سازمان و دانشگاه مختلف کرده است. این مجموعه قرار است روی تولید محصولاتی با راهبردهای پایین به بالا و بالا به پایین کار کنند.

آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی(DARPA) اخیراً برنامه‌ای موسوم به «از اتم تا محصول (A2P)» با هدف توسعه فناوری‌ها و فرآیندهای چیدمان اتم‌ها راه‌اندازی کرده است. در این برنامه از چیدمان اتم‌ها برای تولید سیستم‌ها و قطعات مختلف با ابعاد میلیمتری استفاده می‌شود. اما در قلب این برنامه، حقایقی ناامیدکننده وجود دارد. در برخی مواد رایج وقتی تولید در مقیاس نانومتری انجام می‌شود، رفتارهای مقیاس اتمی منحصر به فرد و ویژه است به طوری که نقطه ذوب کاهشی یافته و دمای ویژه افزایش قابل توجهی می‌‌یابد. زمانی که این مواد در محصولات استفاده می‌شود پتانسیل‌های کاربردی آن ها کاهش می‌یابد.
این آژانس ۱۰ شرکت و سازمان مختلف برای چیره شدن بر این چالش‌ها استفاده کرده است. این شرکت‌ها عبارتند از:
Zyvex Labs, Richardson, Texas, SRI, Menlo Park, California, Boston University, Boston, Massachusetts, University of Notre Dame, South Bend, Indiana, HRL Laboratories, Malibu, California, PARC, Palo Alto, California, Embody, Norfolk, Virginia, Voxtel, Beaverton, Oregon, Harvard University, Cambridge, Massachusetts, and Draper Laboratory, Cambridge, Massachusetts
جان مین از مدیران برنامه DARPA می‌گوید: «توانایی چیدمان قطعات مختلف و تولید یک ساختار نهایی، کلید اصلی بروز پتانسیل‌های میکروماشین‌هاست. این برنامه با هدف استفاده از مزایای میکروالکترونیک در محصولات و سیستم‌های کوچک راه‌اندازی شده است.»
این برنامه برای پرکردن خلاء فناوری در این حوزه از دو راهبرد استفاده می‌کند. در راهبرد اول از اتم به میکرون می‌رسند و در دومی از میکرون به میلیمتر. این شرکت‌ها قرار است از این دو راهبرد استفاده کنند و در حوزه‌های مختلف به اهداف از پیش تعیین شده این برنامه برسند.