همکاری مشترک در تجاری‌سازی MEMS

دو شرکت فعال در حوزه سیستم‌های میکروالکترومکانیکی قصد دارند با همکاری یکدیگری MEMSهایی برای تلفن‌های همراه تولید کنند.

شرکت وسپر (Vesper) یکی از پیشروان حوزه تولید ادوات صوتی مبتنی بر MEMS اعلام کرد این شرکت همکاری مشترکی با گلوبال فاندریز (GLOBALFOUNDRIES)، از تولیدکنندگان نیمه‌هادی‌های پیشرفته در جهان، آغاز کرده است. این دو قصد دارند MEMSهای پیزوالکتریک تجاری برای ساخت تلفن‌های هوشمند، اینترنت اشیاء و صنعت خودروسازی تولید کنند.
میکروفون‌های پیزوالکتریک وسپر ضدآب و نسبت به ورود غبار مقاوم هستند. طراحی این سیستم‌ها به گونه‌ای است که بدون این که دچار مشکل شود می‌تواند فشار بالایی را تحمل کند. این ویژگی برای طراحانی که به سختی می‌توانند کیفیت یا علمکرد محصولات را ارتقاء دهند ایده‌آل است.
گلوبال فاندریز بزرگترین شرکت تولیدکننده نیمه‌هادی‌های پیشرفته در جهان است که در حوزه تولید MEMSهای پیزوالکتریک نیز فعالیت دارد. فناوری تولید این نوع پیزوالکتریک‌ها و قابلیت تولید آن‌ها نشان می‌دهد که محصولات نهایی دارای کیفیت بالایی هستند. به همین دلیل شرکت وسپر تصمیم گرفته تا از این پیزوالکتریک‌ها در ساخت میکروفون استفاده کند.
گرگ بارتلت از مدیران کسب و کار شرکت گلوبال فاندریز می‌گوید: «این همکاری با شرکت وسپر ما را قادر می‌سازد تا با سرعت بیشتری فناوری خود را به بازار برسانیم. با توجه به پیشینه و تجربه شرکت گلوبال فاندریز در حوزه ساخت MEMS، وسپر می‌تواند اولین محصول خود را در مدت یک سال آینده تولید کرده و با این فناوری وارد بازار کند. این سریع‌ترین تجاری‌سازی در حوزه MEMS است؛ چرا که در این حوزه معمولا بیش از ۵ سال زمان نیاز است تا تجاری‌سازی انجام شود.»
در سال ۲۰۱۶ بیش از ۴ میلیارد میکروفون تولید خواهد شد و این بازار تا سال ۲۰۱۹ به ۶ میلیارد میکروفون خواهد رسید. جرمی بوچاد، مدیر بخش MEMS گلوبال فاندریز، می‌گوید: « میکروفون‌های پیزوالکتریک به عنوان یکی از قطعات با عملکرد بالا در تلفن‌های هوشمند هستند.