نشست تخصصی کاربردهای نانو در صنعت خودرو در استان سمنان برگزار شد

سمینار و نشست تخصصی آشنایی با فرصت‌های فنی و اقتصادی به کارگیری فناوری نانو در صنعت خودرو، در تاریخ ۱۸ اسفند‌ماه، با حضور مدیران و کارشناسان این صنعت در استان سمنان، در محل اتاق بازرگانی این استان برگزار شد.

در این نشست با حضور کارشناسان و مدیران فنی و اجرایی به مباحث کاربرد فناوری نانو در صنعت خودرو پرداخته شد. از جمله این مباحث می‌توان به معرفی نانوکامپوزیت‌ها و افق سرمایه‌گذاری در این حوزه در صنعت خودرو، انواع نانوکامپوزیت‌های تجاری شده، انواع نانوپوشش‌ها و خواص آنها و بررسی بعضی از تقاضاهای صنعت خودرو و راه‌حل‌های پیشنهادی اشاره کرد.

همچنین در این نشست آخرین دستاوردهای فناوری نانو در صنعت خودرو و همچنین واحد‌های دارای محصول مبتنی بر فناوری نانو  جهت آشنایی بیشتر متخصصان این حوزه معرفی شدند که قابلیت‌های محصولات فناوران و صنعتگران داخلی، مورد توجه مدیران و کارشناسان واقع شد. علاوه بر سمینار فوق، گزارش‌ها‌یی جهت آشنایی بیشتر صنعت‌گران و فعالان حوزه خودرو با فناوری نانو و کاربردهای آن در این حوزه بین مخاطبین نشست توزیع شد که فهرست آن در ادامه آماده است:

۱. کتاب محصولات فناوری نانو در صنعت خودرو
۲. گزارش صنعتی «کاربرد نانو کامپوزیت‌های پلیمری در صنعت خودرو»
۳. گزارش صنعتی «کاربرد نانوپوشش‌های سخت و مقاوم در صنعت خودرو»
۴. گزارش صنعتی «کاربردهای نانوپوشش­‌های سخت و مقاوم در صنعت قالب»
۵. گزارش صنعتی «کاربردهای نانومواد سلولز در صنعت خودرو»

در این سمینار ۱۱ نفر از مدیران و ۵ نفر از کارشناسان تحقیق‌و‌توسعه از مجموعه‌های فعال در صنعت خودرو حضور داشتند. در انتهای جلسه با معرفی سامانه تبادل فناوری، چهار تقاضای صنعتی ثبت شد، که تقاضاهای ثبت شده در حوزه‌های زیر بودند:
–    پوشش‌دهی ابزار کنترلی
–    پوشش‌های مربوط به انتقال حرارت
–    افزایش کیفیت لنت ترمز
–    پوشش‌دهی قطعات الکترونیکی مورد نیاز در صنعت خودرو

شایان ذکر است، چهارمین هفته استانی فناوری نانو از تاریخ ۱۵ تا ۲۰ اسفندماه به مدت ۶ روز با مشارکت استانداری
سمنان و با همکاری دستگاه‌های اجرایی و ادارات استان و با حمایت ستاد ویژه
توسعه فناوری نانو برگزار می‌‌شود.